Megtekintés

AMI ONE CONCEPT : ÉLETRE KELT TANULMÁNYAUTÓ

A Citroën 1919-es alapítása óta mindig rendhagyó, forradalmian új és a későbbiekben legendássá vált járművekkel reagált a saját korára. A 2019-es genfi autószalonon a márka újabb meglepetésre készül: a lezser Ami One Concept tanulmány premier előtti bemutatásával a városi mobilitásról vallott sajátos elképzelését osztja meg a nagyközönséggel. 

BORN CITROËN*

A márka „Inspired By You” jelmondatának megfelelően az Ami One Concept tanulmány adekvát választ ad az autós szokások megváltozására és az energetikai átállás városi közlekedést érintő kihívásaira.   A tanulmány a kötöttségektől mentes városi közlekedés Citroën módra elképzelt megvalósulását példázza, amelyet a #LibertyElectriCityMobility mottó is kifejez:

*Született Citroën

 

KOCKA FORMA

A városi közlekedésre tervezett különleges Ami One Concept tanulmány jellegzetes kocka formával és ultrakompakt méretekkel rendelkezik. Egy tömbből faragott, 2,50 m hosszú, 1,50 m széles és 1,50 m magas sziluettjével biztonságot sugározva, magabiztosan trónol az egyedi tervezésű, négyküllős 18” kerekeken. Masszív autó benyomását kelti, ugyanakkor kivételesen fürge viselkedést, könnyű kormányozhatóságot és pofonegyszerű parkolást ígér.

KIFEJEZŐ ORR-RÉSZ

Az Ami One Concept a CXperience tanulmány ihlette finom, grafikus, high-tech lámpák modern stílust képviselnek. Egy V alakú fénycsík két ágaként megmaradt a kétszintes elrendezés, de az elegáns stíluselem jóvoltából különösen kifejező lett a tanulmány orra. A Clockwork Orange színárnyalat és a lakkfekete felület közepén elhelyezett 2D márkajel dinamikusabb és áthatóbb tekintetet eredményezett.

JÁTÉKOS DESIGN

Oldalnézetből az Ami One Concept letisztult sziluettet mutat, melynek tökéletes szimmetriája a tanulmány játékos karakteréről árulkodik. A sima vonalú nagy ajtók a jármű két oldalán ellentétes irányba nyílnak, vezetőoldalon a könnyebb beszállás érdekében a megszokottól eltérően. A visszapillantó tükrök mintha egy lakberendezési magazinból léptek volna elő. A külső ajtókilincsek valójában kék gumiból készült fogantyúk, fölöttük egy a jármű okostelefonnal történő nyitását/zárását lehetővé tévő leolvasóval. Akárcsak az első és hátsó lökhárítókon, a küszöbökön is speciális csíkozás látható, mely egyszerre idézi a hűtőbordákat és a nyílfogazásos fogaskerékre utaló hagyományos Citroën emblémát. 

A jármű másik fontos ismertetőjegye a nyitható tető, mely mellett lobogó hajjal élvezhetjük a városi kocsikázást. A manuálisan nyitható antracitszürke vászontető használata pofonegyszerű: a sínen csúszó tető egyetlen mozdulattal kihúzható, és egy kék pánt, valamint egy nyomógomb segítségével záródik.

BORN FREE*

A Citroën az egyéni városi közlekedés forradalmasítására készül. A márka az Ami One Conceptet a tömegközlekedés (busz, villamos, metró) és a többi két- vagy háromkerekű egyszemélyes közlekedési eszköz (bicikli, robogó, roller) alternatívájának szánja. A kétszemélyes ultrakompakt (2,50 m) Ami One Concept tanulmány vezetéséhez mindössze egy segédmotoros jogosítványra van szükség Magyarországon.

*Szabadnak született

100% ELEKTROMOS

Az Ami One Concept tanulmány lépést tart a korral: egy újfajta mobilitás felvázolásával adekvát választ ad a városi életet érintő aktuális és jövendő kérdésekre. Az Ami One Concept 100%-ban elektromos meghajtású, ezáltal környezetkímélő, alacsony a fenntartási költsége, és a városok bármely részébe be lehet hajtani vele. A folyamatosan változó városi élethez tökéletesen alkalmazkodó jármű maximális sebessége 45 km/h, CO2-kibocsátása pedig nincs. Hatótávolsága 100 km, így városon belül sok kisebb utat tehetünk vele, akár egyszeri elintéznivalóról, akár napi munkába járásról van szó. A padlólemez alatt elhelyezett lítium-ion akkumulátor a hozzá kapott kábellel könnyen feltölthető. Nyilvános töltőoszlopra vagy Wallbox fali csatlakozóra kötve 2 óra alatt teljesen feltöltődik. Az autót egy hosszabbító segítségével az otthoni hálózatra is rá lehet csatlakoztatni.  

BORN CLEVER*

A 100%-ban csatlakoztatott Ami One Concept az okostelefont helyezi az ember-gép interfész középpontjába, és ezzel egyszerre ösztönös és nyugodt vezetést biztosít. Már a beszállás is az okostelefon segítségével történik: az ajtók nyitásához (és zárásához) le kell olvasni a kilincsek alumíniumtalpán található QR kódot. A beszállást követően a vezető maga elé helyezi a telefont az erre kialakított helyre, mely nem más, mint egy indukciós elven működő vezeték nélküli töltő. Ezzel kezdetét veszi az Ami One Concept és a vezető közti kommunikáció. A megnyitott alkalmazásnak megfelelő animáció buborékjai a vezető látóterében elhelyezett fényvisszaverő lemezre vetítve, a head-up display kijelzéshez hasonlóan jelennek meg. A normál vezetési funkciókat a vezetési élményt gazdagító, bonyolultabb – például infotainment, ill. navigációs – funkciók egészítik ki. Az Ami One Concept vezérlőfelületét úgy alakították ki, hogy egyfajta személyi asszisztensként optimális kapcsolatot létesítsen a vezető és a jármű között. Az interfész a kormányon elhelyezett két gombbal működtethető: az egyikkel hangvezérléssel hívható az asszisztens, a másik pedig egy legördülő menüt nyit meg, melyben az egyes alkalmazások között lehet lépegetni. 


* Okosnak született

MEGOSZTÁS VAGY BÉRLÉS

A Citroën jelentősen megkönnyíti az ügyfelek mobilitási problémáinak megoldását azáltal, hogy a digitális rendszeren keresztül – az autómegosztástól a bérlésen át a vásárlásig – többféle lehetőséget vonultat fel. A cél az ügyfelek legkülönbözőbb mobilitási igényeinek magától értetődő kielégítése: alkalmi vagy rendszeres használat, családdal vagy barátokkal történő utazás, egy- vagy többszemélyes használat. A rendszer igazodik a felhasználó igényeihez és gyors megoldásokat kínál. A jármű már 5 percre is igénybe vehető, de a használat időtartama – mindenre kiterjedően és minden további kötelezettség nélkül – bármikor több órára növelhető. Az egyes ügyfelek mobilitási szükségleteinek függvényében személyre szabható ajánlatok 5 percre, 5 órára vagy 5 napra szólnak, de a tartósan fennálló igények kielégítése érdekében 5 havi autóbérlésre vagy akár 5 éves tartós bérletre is lehetőség van.

STIMULÁLÓ BELSŐ TÉR

Az utastér kialakításakor a helykínálat és a funkcionalitás egyformán fontos szempont volt. A tervezők aszimmetrikusan helyezték el a (sínen csúszó) vezetőülést és a (fix) utasülést, hogy vállmagasságban nagyobb tér álljon rendelkezésre, illetve hogy az utasok szabadabban tudjanak mozogni. Az Ami One Concept fedélzetén nap mint nap stimuláló légkörben járhatjuk a várost. A tekintélyes ülőlapokat és a fejtámlákat narancssárga gumiszalagokkal díszített, könnyen tisztán tartható mélykék textilkárpit borítja, mely a kültéri bútorok világát idézi. Az áttört mintázatú kényelmes háttámlák elöl Out of the Blue, hátul Clockwork Orange színben játszanak. A Plott designstúdió által tervezett, nádfonatra emlékeztető modern megoldás egyszerre puha és stabil, a kockamotívumok pedig a szürke padlószőnyegeken köszönnek vissza.  

TÁROLÓHELYEK

Az Ami One Concept egy másik erőssége az utastér különböző pontjain ügyesen elosztott tárolóhelyek. Az innovatív felépítésnek köszönhetően minden zugot maximálisan ki lehetett használni. Elöl a kék ajtóbetétek felső része kellemes tapintású, és a könyöktámasz egy a külső fogantyúkhoz hasonló, puha kiképzésű műanyag pántot foglal magában. Az utazótáskák világát idéző fogantyúk egyben a C4 Cactus előtti tisztelgésként is felfoghatók. Sok mindent elnyel és ezért jó szolgálatot tesz az ajtó alsó részén kialakított, gumival kifeszített vászonzseb is, mely nyaralós asszociációkat kelt.   

Lifestyle kiegészítők

Az Ami One Concept tanulmányhoz tervezett azonos színű kiegészítők is ugyanazt az ígéretet hordozzák, mint maga a koncepcióautó:

- #RUN: a francia BACK TO ALASKA márkával közösen kifejlesztett, könnyű, légáteresztő anyagú széldzseki;

- #LISTEN: utazáskor ideális, könnyen elhelyezhető, 5 W-os hordozható Bluetooth hangszóró;

- #DRIVE: az autókilinccsel azonos formájú és anyagú kulcstartó;

- #PLUG: a kapcsolattartáshoz nélkülözhetetlen – iOS és ANDROID rendszerekkel kompatibilis – töltőkábel;

- #CARE: a BONE márkával közösen kifejlesztett, ütésálló szilikon mobiltelefontok;

- #CHARGE: a francia LITOGAMI céggel közösen létrehozott, napelemes origami modellautó, mely napközben töltődik, és egy az ablakban töltött verőfényes napot követően akár 25 percig is működőképes;

- #PLAY: egy gyűjtőknek szánt, 1/43 méretarányú Ami One Concept fém modellautó.