Megtekintés

Lépjen be a Citroën e-Mobility és Easy Electric Life világába!

A Citroën elektromos modellpalettája 100% elektromos és hibrid modellekből áll

MIÉRT VÁLASSZON ELEKTROMOS JÁRMŰVET?

Tisztán elektromos

Zéró emisszió

Csendes, kifinomult utazási élmény, nulla károsanyag-kibocsátással és azonnali gyorsulással.

Hibrid 

Takarékosság
Alacsonyabb üzemanyag-költségek, csekélyebb károsanyag-kibocsátás, dinamikusabb vezetési élmény - mindezt anélkül, hogy töltőre kellene csatlakoztatnia autóját.

MIÉRT VÁLASSZON TISZTÁN ELEKTROMOS JÁRMŰVET?

A tisztán elektromos (EV) járművek páratlan előnyökkel bírnak.

Zéró emisszió

Az elektromos járművek egyáltalán nem bocsátanak ki káros anyagokat, így hozzájárulnak a tisztább környezethez.

Költséghatékony

Az otthoni töltés és a megfizethető nyilvános töltőpontok használatával csökkentheti az üzemanyag-költségeket, ráadásul a karbantartási költségek is kedvezőbbek.

 

Vezetési élmény

A csendes, pihentető utazást a késlekedés nélküli gyorsítás varázsolja élvezetesebb vezetési élménnyé.

Gondtalanság

Az elektromos modell hajtóakkumulátorára a Citroën 8 évre vagy 160 000 kilométerre szóló szerződéses jótállást ad (70% töltőkapacitás erejéig, amelyiket előbb eléri az autó).

ELEKTROMOS JÁRMŰVEL A MINDENNAPOKBAN

A Citroën Easy Electric élmény szolgáltatások széles választékával igyekszik még egyszerűbbé tenni a mindennapokat.
Egyszerű töltés 

 

Este csatlakoztassa autóját otthoni töltőre, így mire reggel felébred, feltöltött akkumulátor várja. Ha pedig napközben töltene, válassza a nyilvános töltőpontokat.

Egyszerű töltés

(tisztán elektromos és plug-in hibrid)

 

Este csatlakoztassa autóját otthoni töltőre, így mire reggel felébred, feltöltött akkumulátor várja. Ha pedig napközben töltene, válassza a nyilvános töltőpontokat.

 

Tervezze meg utazását

 (tisztán elektromos)

 

Az e-ROUTES mobilalkalmazás megtalálja a tervezett útvonal mentén üzemelő töltőállomásokat, így leegyszerűsítve a hosszú utazásokat.

Tervezze meg utazását

 (tisztán elektromos)

 

Az e-ROUTES mobilalkalmazás megtalálja a tervezett útvonal mentén üzemelő töltőállomásokat, így leegyszerűsítve a hosszú utazásokat.

Go everywhere

Take advantage of Europe's extensive and constantly expanding charging network.

ÁTÁLLÁS TISZTÁN ELEKTROMOS HAJTÁSRA? MI SEM EGYSZERŰBB!

Azt fontolgatja, hogy tisztán elektromos autóra vált?  Eláruljuk, hogyan tesszük egyszerűbbé az átállást.

Optimalizálja a töltés idejét!

Tudja meg, hogyan optimalizálhatja a töltést: szakértőink a töltési idő lerövidítésére, a hatásfok növelésére vonatkozó, hasznos tanácsokkal szolgálnak.

 

Növelje a hatótávolságot és az akkumulátor élettartamát!

Itt mindent megtudhat leendő elektromos járművének hatótávolságáról, és hasznos tanácsokkal szolgálunk az akkumulátor állapotának megőrzésére.

Alacsonyabb költségek, egyszerűbb karbantartás

Váltson elektromos járműre, és a rendelkezésre álló támogatásokat igénybe véve csökkentheti az üzemben tartási és használati költségeket.

FAQ

Lorem ipsum ?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

 

Lorem ipsum ?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Lorem ipsum ?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

 

Lorem ipsum ?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Lorem ipsum ?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

 

Lorem ipsum ?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

 

Lorem ipsum ?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

 

Lorem ipsum ?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Lorem ipsum ?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

 

Lorem ipsum ?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Lorem ipsum ?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

 

Lorem ipsum ?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

 

Mi micsoda?

AC (váltóáram)

Az erőművek által előállított, és a nyilvános hálózaton keresztül minden háztartásba eljutó váltóáram (AC) az elektromos energia leggyakrabban előforduló formája. 

Habár az elektromos járművek akkumulátora egyenáram (DC) formájában tárolja az elektromos energiát, az otthoni vagy nyilvános töltőpontokon váltóárammal töltjük az autót. Ezt a váltóáramot a fedélzeti töltő alakítja át egyenárammá, azzal töltve fel az akkumulátort. A töltési teljesítményt kilowattban (kW) mérjük.

 

Váltóáramú töltés

Az elektromos járművek töltésére szolgáló leggyakoribb mód, amely váltóáramú (AC) áramforrást használ. A váltóáramú töltés lassabb, mint az egyenáramú gyorstöltés, ugyanakkor elterjedtebb: számos helyszínen rendelkezésre áll, így például otthon vagy a munkahelyen is.

 

Akkumulátor

Az elektromos járművek akkumulátora az az alkatrész, amely a villanymotor(ok) működtetéséhez szükséges energiát tárolja, illetve elosztja. Az akkumulátor elektrokémiai cellákból áll, amelyek elektromosság formájában tárolják az energiát. Az akkumulátor kapacitását kilowattórában (kWh) mérjük.

 

BEV

A BEV (szó szerint: battery electric vehicle, azaz akkumulátoros elektromos jármű) olyan villamosított jármű, amelyet kizárólag az akkumulátorában tárolt elektromos energia hajt. A BEV jármű nem rendelkezik belső égésű motorral (ICE, azaz internal combustion engine), erőforrásként csak villanymotort vagy villanymotorokat alkalmaz. Az akkumulátor töltéséhez a járművet áramforráshoz kell csatlakoztatni.

 

Fék (B) üzemmód

A Citroën járművek "B" vagy "Brake" ("fék") üzemmóddal rendelkeznek, amely aktiválja a regeneratív fékhatást. Ha minimális fékenergia-visszatáplálással szeretne suhanni, válassza a "D" (Drive) üzemmódot, míg "B" üzemmódban előre meghatározott mértékű regenerációs fékhatás áll rendelkezésre. Ez az üzemmód különösen hasznos városban, ahol a gyakori megállásokat kiaknázva a lehető leghatékonyabb a fékenergia-visszanyerés.

 

Kábel

A töltőkábel olyan elektromos kábel, amellyel az elektromos járművet a töltőállomásra vagy elektromos aljzatra csatlakoztathatjuk. A kábel mindkét végén csatlakozó található; ennek a csatlakozónak a jármű és a töltőállomás töltőaljzatával egyaránt kompatibilisnek kell lennie.

Az új Citroën járművekhez töltőkábelt mellékelünk. Ez a kábel a járműtől függően vagy a háztartási elektromos aljzatokkal kompatibilis (otthoni töltőkábel), vagy fali töltőhöz, illetve nyilvános töltőállomáshoz csatlakoztatható (Type 2 kábel.)

A gyors- és villámtöltő állomások saját, leválaszthatatlanul rögzített töltőkábellel rendelkeznek. Így a jármű egyetlen mozdulattal csatlakoztatható a töltőponthoz, kihasználva a különösen nagy töltési teljesítmény előnyeit.

 

CCS

A kombinált CCS csatlakozó egyenáramú (DC) és váltóáramú (AC) töltésre egyaránt alkalmas. A váltóáram (AC) a tok felső, kerek részén elhelyezett csatlakozókon keresztül áramlik, míg az egyenáramú (DC) áramellátást az alsó részben kialakított két csatlakozó biztosítja. Ez utóbbi szolgál a nagy teljesítményű gyorstöltésre. A CCS rendszer elsősorban Európában használatos.

 

Cella

Az akkumulátor számos cellából épül fel. Ezek kialakítása lehet a hagyományos elemekre emlékeztető, hengeres, vagy az okostelefonokban használatos akkumulátorokat idéző, lemezes. A cellák kémiai elemek segítségével tárolják az elektromos energiát. A cellákat gyakran modulokba, azokat pedig csomagokba rendezik, ez utóbbiakból épül fel az akkumulátor, hasonlóan a matrjoska babákhoz.

 

Töltési görbe

Az elektromos járművek töltése - szemben a belső égésű motorral szerelt autók tankolásával - nem egyenletes tempóban történik. Inkább úgy kell elképzelni, mint amikor egy palackot töltünk meg vízzel: kezdetben erős sugárral töltjük fel, ám aztán fokozatosan egyre lassítjuk az átfolyást, nehogy túlcsorduljon a palack. Ugyanez történik az elektromos járművek gyorstöltése során. Amint az akkumulátor elérte a 80%-os töltöttséget, jelentősen csökken a töltési teljesítmény.

A jármű töltésvezérlő szoftvere a töltőállomás típusától és az akkumulátor töltöttségi szintjétől függően úgy szabályozza a töltési teljesítményt, hogy megelőzze a túlmelegedést, és ezzel meghosszabbítsa az akkumulátor élettartamát. Minden gyártó egyedileg határozza meg a szerinte ideálisnak vélt töltési görbét: a cél az, hogy optimális egyensúlyt találjanak a töltés sebessége és az akkumulátor élettartamának megőrzése között.

 

Töltés 0-ról 80%-ra

A teljes kapacitás 0 és 80 százaléka között az elektromos járművek akkumulátora rendszerint nagy teljesítménnyel tölthető. Ezt követően a fizikai korlátok miatt jelentősen csökken a töltés sebessége. A folyamat hasonló ahhoz, mint amikor egy palackot töltünk meg vízzel. Amikor üres a palack, teljesen megnyithatjuk a csapot, ám amint kezd megtelni, vissza kell tekerni, nehogy túlfolyjon. A gyártók ezért szokták kommunikálni a „0-80% töltési sebességet”, különösen gyors- és villámtöltők esetében. 

 

Töltési módozatok

A Mode 2 töltőkábellel normál háztartási aljzatra csatlakoztathatjuk az elektromos járművet. Ez a kábel beépített vezérlőegységet tartalmaz, amely a töltési folyamat biztonsága érdekében automatikusan leállítja az energiaáramlást, amennyiben túlmelegedést vagy túlterhelést észlel.

A Mode 3 kábel ezzel szemben a fali töltőhöz vagy nyilvános töltőpontokhoz való csatlakozásra szolgál. Használatakor az adott járműtől függően  7,4 vagy akár 11 kW-ra nő a maximális töltési teljesítmény.

A Mode 4 kábel különösen nagy sebességű egyenáramú (DC) töltésre szolgál. A rendszer közvetlenül tölti az akkumulátort. Általában a parkolókba vagy autópálya-pihenőkbe telepített, nyilvános gyorstöltő-pontokon találkozhatunk vele. 

 

Töltési teljesítmény

A töltési teljesítmény az a tényleges elektromos teljesítmény, amivel az aljzatról vagy töltőállomásról az akkumulátort töltjük. A teljesítmény mértékegysége a kilowatt (kW.) Minél nagyobb a töltési teljesítmény, annál gyorsabban töltődik az akkumulátor. A tényleges töltési teljesítmény ugyanakkor alacsonyabb lehet az állomás maximális névleges teljesítményénél. Az autó rendszere ugyanis bizonyos tényezők (hőmérséklet, stb.) függvényében, az akkumulátor élettartamának megőrzése érdekében korlátozhatja a töltési teljesítményt.

 

Töltőállomás

A töltőállomás az elektromos járművek akkumulátorának feltöltésére szolgáló berendezés. A töltőállomások különböző típusú csatlakozókon keresztül biztosíthatnak elektromos töltést, és változatos helyszínen találhatók meg, nyilvános terektől kezdve parkolókig, lakóházaktól céges telephelyekig. A töltőállomás lehet egyenáramú vagy váltóáramú, és ettől, valamint számos egyéb szemponttól függően eltérő sebességű töltést kínál. A töltési sebességet befolyásolja a töltőállomás maximális teljesítménye, a tölteni kívánt jármű akkumulátorának maximális töltési teljesítménye, valamint, hogy az adott pillanatban hány töltőpont van használatban az állomáson.

 

Töltés időtartama

A töltés időtartama az elektromos jármű akkumulátorának feltöltéséhez szükséges idő. A töltés tényleges időtartama, illetve sebessége függ a járműtől, az alkalmazott töltőállomástól (otthoni vagy nyilvános), valamint egy sor további olyan tényezőtől, mint az akkumulátor töltöttsége (SOC), a töltési folyamat megkezdésének időpontja, a töltést megelőzően alkalmazott vezetési stílus, illetve megtett út (ez ugyanis befolyásolja az akkumulátor hőmérsékletét), és így tovább.

 

DC (egyenáram)

Az elektromos energia kétféle lehet: váltóáram (AC) vagy egyenáram (DC). Az akkumulátor egyenáram formájában tárolja az elektromos energiát. 

Az egyenáram a nyilvános elektromos hálózaton elérhető váltóáramból (AC) alakítható át. Ez az átalakítás a gyorstöltő-állomásba beépített átalakítóban megy végbe. Ennek köszönhetően az egyenáramú töltő közvetlenül tölti az akkumulátort, megkerülve az autó fedélzeti töltőjét. Ez jóval nagyobb töltési sebességet tesz lehetővé.

 

Egyenáramú töltés

Az egyenáramú töltés az a folyamat, amikor egyenáram (DC) segítségével töltjük az elektromos jármű akkumulátorát. Az egyenáramú töltés gyorsabb, mint a váltóáramú (AC) töltés. Egyenáramú töltés csak kifejezetten erre szolgáló - jellemzően autópályák mentén telepített - töltőállomásokon lehetséges.

 

Az akkumulátor nagyfeszültségű egyenáram formájában tárolja az elektromos energiát, ezért az egyenáramú töltés jelentősen gyorsabb. Ugyanakkor az egyenáramú gyorstöltő állomásokból kevesebb van, és általában extra díj ellenében vehetők igénybe.

 

Háztartási aljzat

A háztartási aljzat tulajdonképpen a mindenki által ismert, otthoni konnektor. Az elektromos autó háztartási aljzatról való töltése lehetséges, de nem ideális. Ezeknek a konnektoroknak a kimenő teljesítménye jelentősen alacsonyabb, mint az elektromos járművek maximális töltési teljesítménye, ezért a töltési folyamat rendkívül hosszadalmassá válik. 

Ráadásul a háztartási aljzatok földelése, kalibrálása és kapcsolószekrényhez való csatlakoztatása gyakran nem felel meg az elektromos járművek szigorú biztonsági követelményeinek. Amennyiben nem biztos abban, hogy otthonának elektromos hálózata alkalmas villanyautó töltésére, az a legbiztosabb megoldás, ha nem tölti így autóját, és felveszi a kapcsolatot egy szakemberrel.

 

Eco üzemmód

Az Eco üzemmód különböző módokon optimalizálja az elektromos jármű hatótávolságát: korlátozza a villanymotor teljesítményét, vagy mérsékli az olyan, nagy energiaigényű komponensek áramfelvételét, mint a légkondicionáló vagy a fűtőrendszer.

Különösen javasolt ezt az üzemmódot használni városi forgalomban, ahol gyorsításhoz nem szükséges kiaknázni a villanymotor maximális teljesítményét.

 

Eco vezetés

Az elektromos járművek különösen érzékenyek a vezetési stílusra. Amennyiben higgadtan és előrelátóan vezetünk, jelentős mértékben csökkenthetjük autónk energiafelhasználását, és ezzel növelhetjük a hatótávolságot.

 

Villanymotor

A villanymotor az elektromos energiát mozgási energiává alakítja át, és fordítva. A villanymotor számos előnnyel bír a belső égésű motorokkal szemben. A késlekedés nélkül rendelkezésre álló, nagy forgatónyomaték fokozott vezetési élményt kínál, az üzemeltetési költségek kedvezőbbek, a jármű helyi károsanyag-kibocsátás nélkül vezethető, és igen jó az üzemi hatásfok. A villanymotor a rendelkezésre álló energia csaknem 95%-át hajtásra fordítja, míg a belső égésű motoroknál az energia akár egy harmada is elveszhet hőveszteség formájában.

 

Zöld energia 

Zöldnek nevezzük azt az energiát, amely megújuló (a használat során nem kimerülő), természetes forrásokból származik, és előállítása zéró vagy minimális szennyezéssel jár.  A fosszilis üzemanyagokkal szemben a zöld energiaforrások minimális mértékben generálnak üvegházhatást súlyosbító gázokat, ezért környezetbarátabb megoldásnak tekintjük azokat.

 

Hőszivattyú

Mivel a villanymotor működése során keletkező hő önmagában nem elegendő az utastér fűtésére, hőszivattyút alkalmazunk. A hőszivattyú egy kompresszor segítségével összesűríti a különböző részegységekből származó levegőt, és ezzel jelentősen növeli a hőmérsékletét. A rendszer kinyeri ezt a hőt, és a szellőzőnyílások irányába továbbítja azt, így melegítve az utasteret. A hőszivattyú számottevő mértékben csökkenti a jármű elektromosenergia-felhasználását, és ezáltal megnöveli a hatótávolságot. Ez különösen igaz, ha a külső hőmérséklet 15°C alá süllyed.

 

kW

A kilowatt (kW) az elektromos berendezések teljesítményét jelző mértékegység. Az elektromos járművek esetében a villanymotor teljesítményét és az akkumulátor töltési sebességét egyaránt kW-ban mérjük. A Citroën ë-C4 villanymotorja például 100 kW maximális teljesítményre képes. Egy gyorstöltő állomás névleges teljesítménye ugyancsak lehet 100 kW, ami azt jelenti, hogy akár 100 kW teljesítménnyel képes tölteni egy villanyautó akkumulátorát.

Egy kilowatt egyenlő ezer wattal. A teljesítmény lóerőbe is átszámolható: 100 kW hozzávetőlegesen 136 lóerőnek felel meg.

 

kWh

A kilowattóra (kWh) az elektromos munka mértékegysége. Megmutatja, mennyi energiát tárol az akkumulátor, mennyi energiát veszünk fel töltéskor, vagy mennyit használunk fel egy út során. 

Az akkumulátorban tárolt energia mennyisége alapvetően meghatározza az elektromos jármű hatótávolságát. Minél nagyobb az akkumulátor kapacitása, annál több energiát képes tárolni.

A kWh az elektromos jármű töltésével járó költségek kiszámításánál is meghatározó, hiszen a töltőállomások sokszor a felvett energia mennyisége alapján számláznak, ezt pedig kilowattórában mérik.

 

kWh/100 km

Az elektromos járművek 100 kilométerre vetített energia-felhasználásának mérésére szolgáló, szabványos mértékegység. Hasonló a jelentése, mint a benzin-/dízelmotoros autóknál a "liter / 100 km"-nek. A 15 kWh/100 km energia-felhasználás például azt jelenti, hogy a jármű 100 kilométer megtétele során átlagosan 15 kWh energiát használt fel.

 

LFP

Az LFP a lítium-vasfoszfát rövidítése. Egy bizonyos akkumulátor-technológiára utal. 

Az elektromos járművek legfontosabb, legnagyobb és legdrágább alkatrésze az akkumulátor. Egyes autógyártók, köztük a Citroën is, kétféle összetételű akkumulátort alkalmaznak: az egyik a nikkel-mangán-kobalt (NMC), a másik a lítium-vasfoszfát (LFP).

Az LFP vegyi összetételű akkumulátor-technológia számos előnyt kínál, a fokozott biztonságtól kezdve a hosszabb élettartamon át a kedvezőbb költségekig.

 

Életciklus-elemzés

Az életciklus-elemzés a jármű teljes élettartamára (a gyártástól kezdve a használaton át a hulladékhasznosításig) vonatkozó, összetett elemzés. Elektromos járművek esetében a belső égésű motorral szerelt járművekkel végzett összehasonlítás világít rá, hogy milyen fontos szerepet játszanak a tisztább mobilitásra történő átállásban.

Az elektromos járművek teljes életciklusa öt jól elkülöníthető fázisból áll. A nyersanyagok kinyerése; a jármű és az akkumulátor gyártása; a gyártás helyszínéről a célországba történő szállítás; a használat; és végezetül a hasznos élettartamának végére elért jármű hasznosítása, beleértve az akkumulátor másodlagos felhasználását.

A következtetés egyértelmű: a Transport & Environment nevű civil szervezet 2023-as becslése szerint az Európában forgalomban lévő elektromos járművek 63%-kal kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki, mint belső égésű motorral szerelt társaik.

 

MHEV

A mild hibrid, más néven lágy hibrid járművek (MHEV) akkumulátorról működtetett villanymotort társítanak hagyományos benzin- vagy dízelmotorral, így csökkentve az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást. A kiépítés nem igényel külső töltést.

 

Nm

A Newtonméter a motor forgatónyomatékának mértékegysége, függetlenül az energiaforrástól. Az elektromos járművekben a maximális forgatónyomaték késlekedés nélkül elérhető, ami dinamikus gyorsítóképességet eredményez.

 

NMC

Az NMC a nikkel-mangán-kobalt rövidítése. Egy bizonyos akkumulátor-technológiára utal. 

Az elektromos járművek legfontosabb, legnagyobb és legdrágább alkatrésze az akkumulátor. Egyes autógyártók, köztük a Citroën is, kétféle összetételű akkumulátort alkalmaznak: az egyik a nikkel-mangán-kobalt (NMC), a másik a lítium-vasfoszfát (LFP).

Az NMC akkumulátorokat széles körben alkalmazzák elektromos járművekben, mivel nagy energiasűrűségük révén kevesebb helyen több energia tárolására alkalmasak, így jobb hatótávolság érhető el velük.

 

Fedélzeti töltő (OBC, azaz on-board charger)

A fedélzeti töltő, más néven AC/DC átalakító egy minden elektromos járműbe beépített eszköz.

Elsődleges feladata, hogy az elektromos hálózatban keringő váltóáramot (AC) az elektromos autók akkumulátorának töltésére alkalmas egyenárammá (DC) alakítsa át. Ez az az alkatrész, amely lehetővé teszi, hogy töltőállomásról vagy háztartási aljzatról töltsük elektromos autónkat. A töltési sebesség az áramforrás teljesítményétől, a használt kábeltől, valamint a fedélzeti töltő áramátalakítási kapacitásától függ.

 

PHEV

A plug-in hibrid (PHEV) jármű olyan hibrid, amelynek akkumulátorcsomagját külső áramforrásról lehet feltölteni. A PHEV járművekben belső égésű (benzines vagy dízel) motor és villanymotor egyaránt található. A PHEV villanymotorját tápláló akkumulátor számottevően nagyobb, mint a normál hibrideké, aminek köszönhetően a plug-in hibridek huzamosan képesek tisztán elektromos energiával haladni.

 

Előklimatizálás

Az előklimatizálás lehetővé teszi, hogy a felhasználó előre felmelegítse vagy lehűtse az elektromos jármű utasterét. A funkció közvetlenül az autóból, illetve a távolból, az okostelefonos MyCitroën alkalmazásból egyaránt aktiválható, illetve időzíthető.

Télen két fontos előnnyel jár az előklimatizálás: egyrészt kellemesen meleg utastér várja a vezetőt induláskor, másrészt a hideg időjárás kedvezőtlen hatását kiküszöbölve optimalizálható a hatótávolság. Nyáron vagy szélsőségesen meleg időben a légkondicionáló indulás előtt kiszellőzteti az utasteret.

Ha a járművet a töltőre csatlakoztatjuk, az előklimatizáláshoz szükséges energiát a hálózatból veszi, így nem csökken az akkumulátor töltöttsége.

 

Hatótávolság

Az elektromos jármű hatótávolsága megmutatja, milyen messzire juthatunk el az akkumulátor egyszeri, teljes feltöltését követően. 

A hatótávolságot a legtöbb országban elfogadott WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure - könnyű gépjárművek mérésére szolgáló, globálisan összehangolt eljárás) protokoll szerint mérik. A tényleges hatótávolságot ugyanakkor számos tényező befolyásolja, a menetkörülményektől (útviszonyok, sebesség) kezdve a légkondicionáló használatán át a külső hőmérsékletig.

 

Regeneratív fékrendszer 

A regeneratív fékezés az elektromos járművek egyik legnagyobb előnye.  A technológia a fékezés és lassítás során felszabaduló mozgási energiát részben visszanyeri és az akkumulátor töltésére fordítja. Ezzel párhuzamosan a fékbetétek kopása is csökken. Ha a vezető a B üzemmódot választja, azzal növelheti a fékenergia visszanyerésének a mértékét.

 

Megerősített aljzat

A megerősített aljzat olyan, különleges kivitelű elektromos aljzat, amely a normál háztartási konnektoroknál nagyobb terhelést képes elviselni. Emiatt széles körben alkalmazzák elektromos járművek otthoni töltésére, amennyiben nincs telepítve fali töltő. A megerősített aljzat rendszerint olcsóbban és egyszerűbben kiépíthető, mint a fali töltő, ugyanakkor lassabb (max. 3,7 kW) töltést tesz lehetővé, így a hosszabb töltési fázisok miatt elképzelhető, hogy hosszú távon magasabbak lesznek a költségek. Ráadásul speciális töltőkábel szükséges a használatához.

 

RFID töltőkártya

Minden töltőállomás-hálózat saját előfizetői kártyát bocsát ki. Ha Ön nem szeretne több kártyát magával hordani, egyes mobilitási szolgáltatóktól olyan kártyát is lehet igényelni, amely több hálózatban is használható. 

 

Egy- vagy háromfázisú

Az elektromos hálózatból érkező váltóáram (AC) kiépítéstől függően lehet egyfázisú vagy háromfázisú.. A legtöbb országban a háztartások túlnyomó többségében egyfázisú áramszolgáltatást találunk. Háromfázisú hálózattal jellemzően csak kiemelkedő fogyasztású otthonok, vállalkozások vagy ipari felhasználók esetében találkozunk. A háromfázisú hálózathoz speciális kiépítés, egyedi villanyóra és külön fogyasztói szerződés szükséges.

A háromfázisú hálózat lehetővé teszi a 7 kW feletti névleges teljesítményű fali töltőbox telepítését, amiről gyorsabban tölthetők az elektromos járművek. Ez azonban csak akkor érvényes, ha a jármű fedélzeti töltője támogatja a háromfázisú töltést. Ennek hiányában a töltés alacsonyabb teljesítményszinten valósul meg.

 

SoC (töltöttségi szint)

Az akkumulátor töltöttségi szintje (SoC) az akkumulátorban még rendelkezésre álló töltés mennyiségét mutatja meg, rendszerint százalékos formában, ahol a 0% teljesen lemerült akkumulátort, a 100%  pedig teljesen feltöltött akkumulátort jelez. Az SoC kijelző tulajdonképpen az üzemanyagszint-mérő műszer villanyautós megfelelője.

 

SoH (akkumulátor állapota)

Az SoH az akkumulátor állapotára utal: ez az akkumulátor elhasználódásának elsődleges mérőszáma. A százalékos formában kifejezett SoH érték azt mutatja meg, hogy az akkumulátor pillanatnyilag elérhető maximális kapacitása hogyan aránylik az új korában mért maximális kapacitáshoz. Amennyiben ügyfelünk kiterjesztett garanciális szolgáltatást vagy karbantartási szerződést ír alá, átadunk neki egy tanúsítványt, amely igazolja az akkumulátor állapotát.

 

TCO (teljes tulajdonlási költség)

A tulajdonlás teljes költsége (TCO) a jármű hosszú távú birtoklásával és üzemeltetésével járó összes költség összevetését teszi lehetővé. A TCO a vételárat, az üzemanyag/töltés költségeit, a karbantartást, valamint a finanszírozást is magában foglalja. Noha az elektromos járművek induló költsége magasabb, mint a belső égésű motorral szerelt járműveké, a vételárat kormányzati támogatás csökkentheti. Ezt követően pedig az elektromos járművek fenntartása jellemzően alacsonyabb költségekkel jár, köszönhetően az elektromos energia kedvezőbb árának, valamint az alacsonyabb karbantartási igénynek. Ráadásul az elektromos járművek értéktartása is jobb, hiszen egyre nagyobb irántuk a kereslet, szemben a benzines és dízelmotoros autókkal, amelyeket a közeljövőben kivezetnek a piacról.

 

Teljes (telepített) kapacitás

Az akkumulátor teljes kapacitása azt a maximális energiamennyiséget jelzi, amit az akkumulátor képes úgy tárolni, hogy közben biztosított legyen hosszú élettartama és megbízhatósága. A kapacitás mértékegysége a kWh.

Más szóval, a teljes kapacitás az akkumulátorban tárolható maximális energiára utal, míg a használható kapacitás a jármű hajtásához igénybe vehető energia mennyisége.

 

Útvonaltervező 

Az útvonaltervező fontos segédeszköz, ha hosszú utazásra készülünk elektromos járművel. A tervező algoritmusok segítségével javasol optimális útvonalakat, figyelembe véve a távolságokat, és az útközben rendelkezésre álló töltőpontokat. A járműhöz kapcsolódva - mint például a Citroën e-Routes alkalmazása esetén - ezek az eszközök képesek figyelembe venni a valós idejű energiafelhasználást, és ehhez igazítani az utazás során ütemezett töltések helyszínét és időtartamát.

 

Teknős üzemmód

A teknős üzemmód egy kifejezetten elektromos járművekre jellemző funkció, amely akkor jut szerephez, amikor az akkumulátor csaknem teljesen lemerült. Ahelyett, hogy a jármű hirtelen megállna és cserben hagyná utasait, automatikusan aktiválja a teknős üzemmódot. Ekkor radikálisan csökken a rendelkezésre álló motorteljesítmény és a legnagyobb utazósebesség, arra azonban elég lesz, hogy a vezető biztonságosan lehúzódhasson az út szélére.

A teknős üzemmód automatikusan aktiválódik, ha az akkumulátor töltöttségi szintje megközelíti a nullát. Ezt megelőzően azonban az autó számos figyelmeztetést ad - hangjelzés, illetve a műszerfalon megjelenő üzenet formájában -, tájékoztatva a vezetőt, hogy az akkumulátor majdnem teljesen lemerült.

 

Type 2

A Type 2 csatlakozó Európában szabványosnak számító villanyautó-töltő csatlakozó formátum, amely a legtöbb elektromos járművel és nyilvános töltőállomással kompatibilis. A formátum az egy- és háromfázisú váltóáramú töltést egyaránt támogatja. A közismerten biztonságos és megbízható rendszert széles körben alkalmazzák, mint jó hatásfokú töltési megoldást. A csatlakozó ovális alakú, és hét tűs kialakítású.

 

Type E/F

A Type E/F csatlakozó szabványt (230 V feszültség, akár 16 A áramerősség) számos európai országban alkalmazzák. Jellemzően háztartási berendezések üzemeltetésére, illetve elektromos járművek alapszintű töltésére szolgál, bár az utóbbi meglehetősen lassú.

 

Használható kapacitás

Az akkumulátor használható kapacitása azt a maximális energiamennyiséget jelzi, amely ténylegesen felhasználható. Ez határozza meg, hogy az elektromos jármű mekkora távolságot tud megtenni egy feltöltéssel. A kapacitás mértékegysége a kWh.

A használható kapacitást számos tényező befolyásolhatja, a hőmérséklettől kezdve az akkumulátor élettartamán át a már elvégzett töltési és kisütési ciklusok számáig. 

 

Fali töltő (Wallbox)

A fali töltő otthon vagy munkahelyen telepíthető, kifejezetten elektromos járművek töltésére szolgáló berendezés, amely hatékonyabb töltést biztosít, mint a szabványos háztartási csatlakozó aljzatok. Az eltérhető sebesség jellemzően gyorsabb, a konfigurációtól függően általában 3,7 és 22 kW közötti. A fali töltő biztonságos és felhasználóbarát megoldás, amelyet gyakran olyan intelligens megoldásokkal szerelnek fel, mint az energiafelügyelet vagy az időzítés.

 

WLTP

A WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure -könnyűgépjárművekre vonatkozó, világszinten harmonizált vizsgálati eljárás) olyan nemzetközi szabvány, amely a járművek, köztük az elektromos járművek üzemanyag-fogyasztásának, CO₂-kibocsátásának és hatótávolságának a mérésére szolgál. A WLTP a korábbi módszereknél pontosabban szimulálja a tényleges, valós vezetési körülményeket, ezért megbízhatóbb és összevethető adatokkal szolgál. A WLTP segít az ügyfeleknek megérteni a jármű normál forgalmi helyzetekben mért teljesítményét és hatótávolságát.