- A Citroën bemutatja azt az együléses versenyautót, amely a márka színeiben indul majd az ABB FIA Formula E Világbajnokság hivatalos versenyein.
- Ebben az autóban egyesül a Stellantis Motorsport minden szakértelme, amely kiterjedt tapasztalattal rendelkezik a Formula E-ben. A csapatfőnök Cyril Blais lesz.
- A volánnál két tehetséges pilóta ül majd, akik már számos sikert értek el a Formula E-ben: a francia Jean Eric Vergne és az új-zélandi Nick Cassidy.
- Ez a döntés stratégiai fordulópontot jelent a Citroën Racing számára, amely továbbra is elkötelezett a motorsport iránti 60 éves szenvedélye mellett, miközben megerősíti mobilitásról alkotott merész, felelős és mélyen innovatív vízióját.
- A csapat október 27-től hivatalos teszteken vesz részt Valenciában, hogy aztán december 6-án ambíciókkal tele álljon a rajtrácsra az első e-Prix-n Sao Paulóban.
„Nagy büszkeséggel csatlakozunk hivatalosan az ABB FIA Formula E Bajnoksághoz. Ugyanazt a győztes kultúrát hozzuk magunkkal, amely lehetővé tette, hogy a Citroën minden bajnokságban sikereket érjen el, legyen az Rally Raid, WRC vagy WTCC. A motorsport olyan terület, amely több mint 60 éve formálja a Citroën történelmét és legendáját. Ez autós szenvedélyünk lüktető szíve. Egy 100%-ban elektromos, felelős és elkötelezett versenyben való részvétellel erős, előremutató értékeket közvetítünk. Olyan elektromos, innovatív és szenvedélyes kaland lesz ez, amely a holnap mobilitásáról alkotott víziónkat testesíti meg. A versenyek nagyvárosok szívében zajlanak majd, így fiatal és fogékony közönséghez jutunk el. A sorozat hatalmas technológiai inspirációt és nemzetközi bemutatkozási lehetőséget kínál a Citroen számára. Ez az együléses versenygép a trikolor fényezést kapta, amely a francia szakértelem képviseletével kapcsolatos büszkeségünket tükrözi a versenypályán.” – Xavier Chardon, a Citroën elnöke.
01. Szakértelem a teljesítmény szolgálatában
- Egy felvillanyozó Citroën
A GEN3 Evo együléses versenygép az erő és hatékonyság szintézise. A minden korábbinál gyorsabb, könnyebb és hatékonyabb autó a fenntartható motorsport vízióját testesíti meg: olyan teljesítménylaboratórium ez, ahol minden kilowatt számít. A karosszéria ultrakönnyű és merev. A Spark Racing Technology GEN3 szerkezetére épülő együléses autó karbonszálas monocoque-ot kapott, amely megfelel a legmagasabb FIA biztonsági előírásoknak. Minimális tömege 859 kg a sofőrrel együtt, ami biztosítja a jobb agilitást és energiahatékonyságot, közelít a belső égésű együlésesek dinamikájához, ám közben teljesen elektromos marad.
Lélegzetelállító gyorsulással rendelkezik. Elegáns karosszériája alatt 350 kW teljesítményű elektromos hajtásrendszer rejtőzik (kb. 470 LE), amely lehetővé teszi a lenyűgöző gyorsulást: 0–100 km/h mindössze 1,86 másodperc alatt. A végsebesség kb. 320 km/h, így a GEN3 Evo a leggyorsabb elektromos együléses a FIA bajnokság történetében.
A GEN3 generáció egyik fő újítása a két elektromos motor jelenléte a lehető legnagyobb energia-visszanyerés érdekében. Normál üzemmódban a hátsó motor biztosítja a hajtást, míg az első motor az energia-visszanyerést végzi. „Attack” üzemmódban a két motor együttműködik, így az autó összkerékhajtásúvá válik. Együttesen akár 600 kW energiát is visszanyerhetnek a fékezések során, így egy e-Prix versenyen a felhasznált energia majdnem 50%-a újrahasznosulhat. Az energiát a körülbelül 47 kWh kapacitású akkumulátor tárolja, amely azonnali teljesítményt, termikus stabilitást és tartósságot kínál.
- A Stellantis Motorsport szívében kifejlesztett együléses versenygép
Az együléses versenyautó közvetlenül a Stellantis Motorsport Satory-i központjában, Jean Marc Finot irányítása alatt készül. Az autóban majdnem 11 évnyi Formula E-s tapasztalat van, amelynek része az egyedülálló szakértelem a 100%-ban elektromos együlésesek tervezésében, működtetésében és optimalizálásában. A dedikált csapat minden szakértelmét, szenvedélyét és versenytapasztalatát beveti a Citroën Formula E programjában.
Ez a több szezon során felhalmozott szakértelem lehetővé teszi a Stellantis Motorsport számára az erő, hatékonyság és megbízhatóság – a Formula E három alapvető paramétere – összetett egyensúlyának mesteri kezelését, mert ebben a sorozatban minden tizedszázaléknyi hatékonyság versenyelőnyt jelent. A karosszérián és a szerkezeten túl a Stellantis Motorsport szakértelme kiterjed a teljes hajtásláncra: a nagy teljesítményű villanymotorokra (versenyben akár 350 kW), a házon belül fejlesztett inverterekre és teljesítményszabályozó szoftverre, a kétmotoros energia-visszanyerő rendszerre (első és hátsó), valamint a fejlett hő- és energia-menedzsmentre, amelyek a versenyteljesítmény középpontjában állnak.
A Formula E tapasztalat közvetlenül a márka sorozatgyártású elektromos mobilitási projektjeibe épül be: akkumulátor-szabályozó rendszerek optimalizálása, inverter hatékonyság, fékezési energia visszanyerése és motorvezérlő szoftverstratégia.
„Nem csupán egy együléses versenyautót tervezünk: a Citroën szenvedélyét élesztjük fel a világ egyik leginnovatívabb bajnokságában. Közel tizenegy év tapasztalatával a Formula E-ben, mérnökeink és technikusaink tucatjai dolgoznak a márka szolgálatában nap, mint nap a legmagasabb színvonalon, versenytapasztalattal és lelkesedéssel. Ez a szezonok során megszerzett szakértelem lehetővé teszi számunkra a teljesítményszabályozás, a csúcshatékonyság és a megbízhatóság alapvető egyensúlyának mesteri kezelését.” – Jean Marc Finot, a Stellantis Motorsport igazgatója.
- A trikolor fényezés, amely felvillanyozza a formatervet
A francia márka Formula E versenyautójának fényezése már az első pillantásra határozottságot, energiát és identitást sugall. A Citroën Design Centre által kidolgozott színátmenet az autó gyorsulását láttatja. Az egymást követő szegmensek a Citroën embléma szögét mintázzák. Az összhatás erőteljes és nagyon drámai.
Elöl az élénkvörös árnyalat lobbantja lángra az együléses orrát – ez a szín a szenvedélyt, a sportot és a Citroën örökségét sugározza. Ez a Citroën védjegye, amely a szívverést és azt a márkát szimbolizálja, amely mindig izgalmas élményt teremtett az úton és a versenypályán egyaránt. Ahogy tekintetünk végigsimít a karosszérián, megáll az egy aranyműves precizitásával kidolgozott átmenetnél.
A vörös terület megnyúlik és elhalványul. A gesztus tiszta, kontrollált és nagyon modern: a teljesítmény találkozik az eleganciával.
A látványt innentől a tiszta fehér és az elektromos kék uralja, létrehozzák a trikolor kompozíciót, amelyet a Citroën büszkén visel a Formula E mezőnyében. Három szín, három ígéret: szenvedély, technológia és büszkeség. Egyértelmű tisztelgés Franciaország, annak tudása és innovációs szelleme előtt. Ez a fényezés merész és kifinomult, egy ország színeit, egy gyártó büszkeségét és egy vízió eleganciáját hordozza.
- Kivételes pilóták, tapasztalt csapatfőnök
Két tehetséges, a Formula E-ben már széleskörű tapasztalattal rendelkező pilóta képviseli majd a márkát az ABB FIA Formula E Világbajnokságon.
Jean-Éric Vergne 35 éves francia pilóta, aki a motorsport egyik mércéjévé vált. A Formula E-ben szerzett magának nevet, ő volt az első, aki két egymást követő bajnoki címet nyert. Sokoldalúsága kiterjed a tartóssági versenyekre is, számos kategóriában gyűjtött tapasztalatot és ért el eredményt.
Összefoglalva: • 2008: Formule Campus és Formule Renault 2.0 bajnok • 2012–2014: Formula 1 pilóta a Toro Rosso-nál • 2014: Formula E debütálás • Kétszeres Formula E bajnok • 2022 óta: FIA WEC pilóta a Team Peugeot Total Energies csapatában
„Izgatott vagyok, hogy csatlakozhatok a Citroën Formula E projektjéhez – egy ilyen ikonikus és legendás francia márkához. Igazi megtiszteltetés francia pilótaként képviselni a hazámat az új csapatban. Célom, hogy minden Formula E tapasztalatomat a Citroën sikeréhez hozzájárulva kamatoztassam az első szezonban. Ez az új projekt óriási motivációt jelent számomra. Nagy bizalmam van a csapatban, és hiszem, hogy már jövőre harcolhatunk a dobogós helyekért és győzelmekért. Ha távolabbra tekintünk, a célunk világos: a Citroën Racing csapatát a Formula E következő generációjának legjobb csapatai közé emelni.” – Jean Eric Vergne
Nick Cassidy, 31 éves új-zélandi pilóta, generációjának egyik legkiemelkedőbb tehetsége a motorsportban. A go-kartban és együlésesekben tett ígéretes kezdés után Japánban már ragyogott a „Japanese Triple Crown” (Super Formula, Super GT és Formula 3) megnyerésével. 2020-ban csatlakozott a Formula E-hez, ahol gyorsan komoly esélyessé vált, győzelmeket és dobogós helyezéseket gyűjtött. Két kiemelkedő szezon után csatlakozott a Citroën Racing csapathoz.
Összefoglalva: • Tripla bajnok Japánban: Formula 3, Super GT és Super Formula • 2023–2024: 3. hely, Formula E Világbajnokság • 2024–2025: 2. helyezett • 11 győzelem és 25 dobogós helyezés a Formula E-ben • Tapasztalat a DTM-ben és FIA WEC-ben együléses pályafutása mellett • Generációja egyik legelismertebb pilótájának tartják
„Nagyon izgatott vagyok, hogy a Citroën Formula E projektjének részese lehetek, és képviselhetek egy ilyen ikonikus márkát a bajnokságban. Minden eszközünk és megfelelő emberünk megvan ahhoz, hogy valami igazán különlegeset építsünk fel a következő években. Nagyon várom azt is, hogy együtt dolgozhassak Jean-Éric Vergne-el, az egyetlen kétszeres Formula E bajnokkal. Egy új csapat építése izgalmas kihívás. A Gen3 autóban eltöltött három nagyszerű szezon után minden tapasztalatomat felhasználom, hogy a 12. szezonban kiváló eredményeket érjünk el, és hogy a Citroën a jövő élcsapata legyen.” – Nick Cassidy
Cyril Blais – kinevezett csapatfőnök
A Formula E-ben szerzett jelentős tapasztalattal Cyril Blais műszaki szakértelmét és vezetői képességeit kamatoztatja majd a csapat élén, hogy az ABB FIA Formula E Bajnokságban elérjük kitűzött céljainkat. Cyril Blais versenymérnökként kezdte pályafutását a Formula E-ben, olyan neves pilóták mellett dolgozott, mint Lucas di Grassi és Maximilian Günther. Fokozatosan lépkedett előre: főmérnök és helyettes csapatfőnök lett, majd a csapatfőnöki szerepet töltötte be a Maseratinál.
Cyril Blais jól ismert együttműködő hozzáállásáról és a tehetségek összefogásáról, és a csapat optimális munkakörnyezetének és kollektív vezetésének megteremtésére fog koncentrálni. Stratégiai elképzelései között szerepel a csúcstechnológiákra és az energia-menedzsmentre helyezett nagy hangsúly, valamint a szimulátorok széleskörű használata a pályán nyújtott teljesítmény maximalizálása érdekében. „Célom, hogy konszolidáljam a csapat eredményeit, és hogy fejlődjünk a bajnokságban, s közben értékeljem minden csapattag munkáját és elkötelezettségét.” – Cyril Blais.