_ A Citroën Hydrogen egy hónapos intenzív használatát követően a SUEZ megerősítette, hogy az e-Jumpy Hydrogen az optimális üzemidő, a sokoldalú használat és a gyors feltöltés tekintetében egyaránt sikeresen vizsgázott.
_ A Citroën a hatékony üzemanyagcellás technológiát úgy építette be, hogy az ë-Jumpy Hydrogen megőrzi a Jumpy hasznos térfogatát és teherbírását.
_ A biztató visszajelzés fényes bizonyítéka a Citroën innovációs képességének és annak, hogy a márka komolyan veszi az energetikai átállás és a közlekedés szén-dioxid-mentesítésének kihívásait, és – a My Ami Cargótól az ë-Jumperig – a használati igényekhez igazodó modelleket kínál.
„A Citroën ë-Jumpy Hydrogen egy újabb előrelépés a márka villamosítási stratégiájának megvalósításában. A modell a márka zéró kibocsátású kishaszonjármű-kínálatát gazdagítja, amely már most a legszélesebb a piacon. A lítiumion akkumulátor és a hidrogén-üzemanyagcella társításán alapuló új technológia a mindössze háromperces hidrogénfeltöltésnek és a 400 km hatótávolságnak köszönhetően kiválóan megfelel a gépjárművüket intenzívebb terhelésnek kitevő vállalkozók igényeinek. Ez a technológia kulcsszerepet fog játszani a céges ügyfeleknek szánt kibocsátásmentes mobilitási megoldások bevezetésében.”
Richard Meyer, Stratégia és nemzetközi fejlesztés – Haszongépjármű üzletág
01. MEGGYŐZŐ EREDMÉNYEK
A SUEZ Carcassonne januárban próbálta ki az ë-Jumpy Hydrogen modellt. Az első üzemanyagcellás haszongépjárműről kapott visszajelzés kifejezetten pozitív – a kínált szolgáltatások tökéletesen megfeleltek az érintett tevékenységek által támasztott követelményeknek.
EGY ILYEN TÍPUSÚ HASZNÁLATRA ALKALMAS TECHNOLÓGIA
A carcassonne-i telephelyen a munkafelügyelők mindennapi munkájuk során kizárólag az ë-Jumpy Hydrogent fogják használni. Nagyon változatos feladatokat kell ellátniuk, amibe a munkaterületek rendszeres felkeresése, a kisebb és nagyobb gépek szállítása és egy esetleges csőrepedéskor szükséges sürgősségi javítások is beletartoznak. Ezért rendkívül fontos, hogy egy éjjel-nappal hadra fogható járművük legyen, amely elegendő hatótávolsággal rendelkezik, és amelyet nem szükséges napközben feltölteni. Ezeknek a dolgozóknak a városban és környékén nap mint nap több viszonylag rövid (kb. 100 km) utat kell lebonyolítaniuk. Ehhez pedig olyan járműre van szükség, amely gyorsan mozgósítható. A rakodókapacitásnak többnyire több mint a felére szükség van, a rakomány súlya pedig gyakran meghaladja a 200 kg-t.
A hidrogéntechnológia a hagyományos elektromos kínálat kiegészítésére szolgál, és más típusú igényeket elégít ki.
A nagy hatótávolságnak és az optimális üzemidőnek köszönhetően rendkívül sokoldalú használatot tesz lehetővé. A gyors feltöltésnek hála a jármű folyamatosan üzemképes. 350 bar nyomáson 3 perc alatt félig, 700 baros töltőponton pedig ugyanennyi idő alatt teletankolható a jármű. A hidrogéntartályok kiürülésekor 50 km tartalékot biztosító 10,5 kWh-s akkumulátor éjszakai töltése heti 3-5 alkalommal 220 V-os hálózati csatlakozóról egyszerűen megoldható.
„A hidrogén-utánpótlás biztosítása ugyanolyan gyorsan és egyszerűen történik, mint amikor benzint tankolunk. A 400 km-es hatótávolságnak köszönhetően az ë-Jumpy Hydrogennel sok kisebb út megtehető anélkül, hogy napközben vissza kellene menni tankolni a bázisra. Ezzel időt lehet megtakarítani, és nő a termelékenység, ami a vállalkozók számára kulcsfontosságú szempont.”
STRESSZMENTES HASZNÁLAT
Az elektromos és a hidrogénmeghajtás kombinálásával a jármű fokozott testi-lelki kényelmet biztosít. Az ügyfél nyugodt szívvel végezheti a teendőit, nem kell aggódnia a hatótáv jelentette korlátok vagy a raktérkapacitás miatt.
Az elektromos járművekre jellemző egyedülálló vezetési élményt nyújtó ë-Jumpy Hydrogen igazi felfedezés volt azok számára, akik korábban soha nem vezettek elektromos autót: „Az ember nagyon gyorsan hozzászokik ahhoz a finom és csendes működéshez, ami az ë-Jumpy Hydrogent jellemzi (nincs motorzaj, és a külső zajok sem érzékelhetők). Minden körülmények között könnyű és kellemes vezetni.”
A 400 km-es teljes hatótávolság rendkívül sokoldalú használatot tesz lehetővé. A felhasználó sok kis utat tehet meg anélkül, hogy a feltöltés miatt aggódnia kellene. A jármű a kompakt furgont vezetők azon 44%-ának az igényeit is kielégíti, akik saját bevallásuk szerint időnként több mint 300 km-t vezetnek egy nap. A hidrogénmeghajtás egy új megoldást képvisel a szakmai ügyfelek mobilitása szempontjából, és jól kiegészíti a tisztán elektromos kínálatot. A hidrogéntechnológia kevésbé érzékeny a nagy terhelésre, a sebességre és az időjárási viszonyokra (pl. a hatótávolságot csökkentő alacsony hőmérsékletre). Mellesleg exotermikus rendszere hőt termel, ami javítja a hőkomfortot. A hatótávolság tehát kevésbé függ a hőingadozástól, így az utazások is jobban tervezhetők.
Az, hogy az ë-Jumpy Hydrogen folyamatosan üzemképes, a szupergyors tankolásnak köszönhető: a hidrogéntartályok 3 perc alatt teljesen újratölthetők. Ez kulcsfontosságú, mivel a járművezetők nem feltétlenül tudnak egy vagy több hosszabb töltési szünetet beiktatni a napi körútjukba, illetve éjjel-nappal üzemképes járművekre is szükségük lehet. „Ami a hajtásláncot illeti, az ë-Jumpy Hydrogen jó hatótávolsággal rendelkezik, az akkumulátor és a hidrogéntartályok feltöltése pedig nem jelent különösebb kötöttséget.”
A jármű rakodókapacitása változatlan. Az ë-Jumpy Hydrogen hasznos térfogata azonos a hagyományos meghajtású Jumpyéval: M változat esetén 5,3 m3, XL változat esetén 6,1 m3. A hasznos terhelés és a vontatható teher mindkét változaton elérheti az 1 tonnát. A kerékjáratok között mért 1,25 méteres hasznos szélességnek köszönhetően EUR-raklapok elhelyezésére is lehetőség van.
„Az ë-Jumpy Hydrogen hasznos térfogata semmivel sem kisebb, mint a hagyományos meghajtású változaté, ami számunkra elsődleges szempont, mivel a rendelkezésre álló térfogatnak gyakorlatilag mindig több mint a felére szükség van. Ráadásul a ki-/bepakolás és a rakomány mozgatása is könnyebb így.”
02. A CITROËN ÁLTAL VÁLASZTOTT „MID-POWER” TECHNOLÓGIA LÉTJOGOSULTSÁGA
Az alkalmazott technológia egy lítiumion akkumulátor és egy hidrogéntartályokkal összekötött üzemanyagcella társítására épül. Amikor a hidrogén és a levegő egy katalizátorral érintkezik, az üzemanyagcella vízgőz felszabadulása mellett elektromos motor meghajtására alkalmas villamos energiát termel. Az akkumulátorokkal ellentétben tehát egy üzemanyagcella inkább energiaátalakítónak, mint tárolóeszköznek tekinthető.
A Citroën egy üzemanyagcellákra szakosodott vállalattal, a Symbióval együttműködve dolgozta ki ezt a hibrid megoldást. Az ë-Jumpy Hydrogen tehát kétféle technológiával, egy 10,5 kWh-s lítiumion akkumulátorral és egy 45 kW-os üzemanyagcellával van felszerelve. Az utóbbi energiaellátásáról a Faurecia által gyártott három darab 700 bar nyomású hidrogéntartály gondoskodik, melyek 4,4 kg hasznos hidrogén tárolására alkalmasak.
A hidrogén biztosítja a nagyobb hatósugárhoz szükséges energiát, a közepes kapacitású akkumulátor az energiavisszanyerés és az automatikus töltődés segítségével pedig a plusz teljesítményről gondoskodik. E megoldásnak számos előnye van. Mind az ülések alá beépített akkumulátor, mind a padló alatt elhelyezett tartályok kis méretűek, és nem befolyásolják a rakodókapacitást. A teljesítmény tekintetében sincs szükség kompromisszumra, az üzemanyagcella elég erős ahhoz, hogy autópályán állandó sebességet biztosítson. Az akkumulátorra extra energiát igénylő átmeneti fázisokban, például gyorsításkor, indításkor vagy az első kilométereken van szükség. A hibridizáció növeli a meghajtórendszer tartósságát és csökkenti az üzemanyag hirtelen kifogyásának esélyét, mivel az akkumulátor a
hidrogéntartályok kiürülésekor tartalék energiaforrásként működik.
03. A JÖVŐ TECHNOLÓGIÁJA
A különböző hidrogénrendszerek sokoldalúsága sokféle alkalmazást tesz lehetővé. Ez a technológia kulcsszerepet fog játszani az energetikai átállásban, különösen a mobilitás területén, ahol egy bizonyos típusú használatnak felel meg.
SPECIÁLIS SZAKMAI CÉLOKRA SZÁNT, SZÉN-DIOXID-MENTES MOBILITÁSI MEGOLDÁS
A SUEZ cégcsoporthoz hasonlóan számtalan olyan vállalat, amelyik csökkenteni szeretné a környezeti lábnyomát, stratégiailag érdekelt abban, hogy autóflottája zöldítésére hidrogéntechnológiát használjon. Ugyanez más szektorokban dolgozókra is igaz: ilyenek az önkormányzati szervek és helyi hatóságok, a szállítási és a logisztikai cégek, az expressz és speciális csomagküldő szolgálatok, a sürgősségi járművek vagy az autópálya-üzemeltetők, akiknek attól függően, hogy vészhelyzetben hová kell sietniük, rövidebb vagy hosszabb utat kell megtenniük stb.
A KORMÁNYOK ÖSZTÖNZŐ POLITIKÁJÁRA ÉPÜLŐ ELOSZTÓHÁLÓZAT
Világszinten egyre több olyan kezdeményezésnek lehetünk tanúi, melyek különböző szén-dioxid-mentesítő technológiák fejlesztésére irányulnak. Az előrejelzések szerint Európában 2055-ben várhatóan 450 000, illetve 10 000 lesz a hidrogénüzemű haszongépjárművek, illetve kamionok száma. A növekvő igények kielégítése érdekében a töltőállomások hálózatát 10 000 töltőpontra kell bővíteni. Az iparág szereplői az elkövetkező tíz évben akár 430 milliárd euró befektetésére is készek lennének, melynek kb. 25%-át az Európai Unió és a tagállamok állnák. A francia állam elkötelezte magát, hogy többek között az autóipari üzemanyagcella-gyártásba 7,2 milliárd eurót fektet be (ennek felét a 2020-tól 2030-ig terjedő évtizedben). Ugyanez az összeg Németországban 9 milliárd, Portugáliában 7 milliárd euró. Ennek megfelelően a töltőállomások száma a jelenlegi (2021) 133-ról 2030-ig bezárólag 2500-ra kell, hogy emelkedjen, és ebből 1000 Franciaországra, 1000 pedig Németországra kell, hogy jusson.
A SUEZ ÉS A ZÖLD HIDROGÉN
Az energetikai átállás keretében a fő kihívás a zöld hidrogén gyártásának növelése. Ezt a fajta hidrogént – a szél- vagy napenergiából vagy a háztartási hulladék bomlásából származó biogázból előállított – villamos energia felhasználásával víz elektrolízisén keresztül nyerik. A SUEZ a SIPERREC-kel karöltve például egy olyan projekten dolgozik, amelynek célja az első zöldhidrogén-gyártó és -elosztó üzem létrehozása a franciaországi Créteil-ben, egy 2022 vége előtt beüzemelendő, hulladékból energiát előállító egységben (ahol a háztartási hulladék égetésével előállított villamos energiát víz elektrolízise útján hidrogénné alakítják át). Ez az üzem idővel napi 1 tonna hidrogén forgalmazására is alkalmas lenne, ami évente minimum 1300 tonnával csökkentené a CO2-kibocsátást.