_ A Citroën, valamint a Pathé, a Trésor Films és az Editions Albert René sikeres együttműködésével létrejött a legendás 2CV ihlette, első Galliában készült „harciszekér-tanulmány”.
_ A Citroën a forgatáshoz 10 elektromos járművet biztosított, ami először fordult elő egy francia blockbuster történetében.
_ Asterix világa és a Citroën a francia kulturális örökség szerves részét képezik. Az együttműködés eredményeképp az új Citroën-logóból is készült egy különleges változat, ahol az ovális keretbe foglalt fogaskerékmintát az Asterix sisakjáról ismerős szárnyak díszítik.
Poissy, 2022. december 15. – Az Asterix & Obelix: A középső birodalom című film kapcsán együttműködését jelentette be a Citroën, a Pathé, a Trésor Films és az Editions Albert René. A Pathé, a Trésor Films és az Enfants Terribles által gyártott és Guillaume Canet által rendezett nagyjátékfilm 2023. február 1-én érkezik a francia mozikba. Nem sokkal később a film nemzetközi forgalmazása is megkezdődik.
A Citroën szempontjából egy új típusú együttműködésről van szó, melynek keretében – kifejezetten e film céljaira – egy „harciszekér-tanulmányt” kellett tervezni és megépíteni. Ez példátlan kihívást jelentett. A projektben kezdettől részt vevő tervezőmérnökök azonban mindössze három hónap alatt bravúrosan megoldották a feladatot, holott az első vázlat és a tanulmány tényleges megépítése között gyakran egy év is eltelik.
„A francia kultúra e két legendás szereplőjének találkozása a várakozásnak megfelelően rendkívülire sikerült. A stáb és a Citroën munkatársai kezdettől kölcsönös tisztelettel tekintettek egymásra. Az a hihetetlen szerencse ért bennünket, hogy a semmiből létrehozhattuk és megépíthettük az első harciszekér-tanulmányt, és borzasztóan élveztük ezt a munkát. Az eredmény egyfajta tisztelgés a mitikus 2CV előtt, ami a Citroën történetének egyik fénypontja” – nyilatkozta Pierre Leclercq, a Citroën stílusigazgatója.
A világ bármely pontján azonnal felismerhető 2CV a francia kulturális és populáris hagyomány része. Az Asterix & Obelix: A középső birodalom c. filmben szereplő tanulmány úgy értelmezi újra a kacsát, hogy közben bőven tartalmaz utalásokat a gall hősök világára. A Citroën dizájnerei tehát a márka olyan alapértékeit, mint a kényelem, a technológia és a merész stílus Asterix-módra értelmezték újra. Az eredmény egy ezer közül is felismerhető, jellegzetes járgány vaddisznóbendőből készült felfüggesztéssel, nyitható tetővel, a jól ismert emblémával ellátott, újrahasznosított pajzsokból készült kerekekkel és gall sisakot idéző fényszórókkal, melyeket varázsfőzettel itatott szentjánosbogarak működtetnek.
A szekér több jelenetben is feltűnik. Amikor a hősök Kínába készülve elhagyják a falut, egy nagy kaland előtt álló összeforrott csapatot látunk. Ekkor mutatja be Automatix a szekeret Obelixnek, és magyarázza el, milyen újításokat eszközölt rajta a minél zökkenőmentesebb utazás érdekében. Később, amikor Caesar serege megérkezik Kínába, a határon az első hirdetőtábla a kor legjobb közlekedési eszközét népszerűsíti, ami nem más, mint a 2CV, egy Galliában gyártott, két ló vontatta szekér. Egyértelmű főhajtás ez a kínai nagy falon forgatott korabeli híres Citroën-reklámfilm előtt.
Az együttműködés erejét mutatja, hogy a Citroën új logója a film apropóján az Asterix sisakjáról ismerős szárnyakkal egészül ki.
A SZÍNFALAK MÖGÖTT
Az együttműködés a színfalak mögött sem ért véget. A Citroën a forgatás idejére 10 elektromos autót bocsátott a stáb rendelkezésére: három ë-C4-et, három plug-in hibrid meghajtású C5 Aircrosst, két ë-SpaceTourert, egy Amit és egy ë-Jumpyt. A Citroën a járművekhez szükséges töltőállomások kialakításában is részt vett a Bry-sur-Marne-ban és a Brétigny-sur-Orge-ban található forgatási helyszíneken.
A fenntarthatóság a forgatás teljes ideje alatt fontos szempont volt. A Citroën által biztosított elektromos flotta is részét képezte a filmstáb karbonmentesítésre vonatkozó erőfeszítéseinek. Az utóbbi többek között egy ügynökséghez fordult, amelyik különböző intézkedésekkel igyekezett minimalizálni a hulladék mennyiségét. A jelmezeket például később más célokra újból felhasználták, a kartondobozokat újrahasznosították, ami két tonna fa megtakarítását eredményezte. A faládákat pedig két Île-de-France régióban található városi gazdaságnak ajándékozták.
„A Pathénál most forgatunk először ilyen komoly elektromos autóparkkal. A gépjárművek mellett a Citroën abban is segítségünkre volt, hogy a TOUTELECTRIX töltőoszlopokat az Asterix-film színeibe öltöztette. Persze sokunk részéről alkalmazkodást kívánt ez az újfajta mobilitás, de nagyszerűen megbirkóztunk ezzel a kihívással. E sikeres tapasztalatok alapján bátran fogunk a jövőbeni produkcióinkban is hasonló megoldást választani” – teszi hozzá Yohann Stoll, a Pathé Films márkakapcsolatokért és szponzorációért felelős igazgatója.
RENDHAGYÓ PARTNERI KAPCSOLAT
A Citroën és az Asterix név szorosan hozzátartozik a francia kultúrához. Az André Citroën által 1919-ben alapított autógyártó cég a Traction és a 2CV modellektől kezdve egészen a CX-ig meghatározó szerepet játszott az autógyártás történetében. A Citroën a nonkonformista Amival vagy legutóbbi tanulmányautójával, az olival már a jövő mobilitási kihívásaira keresi a választ. Az Asterix egy képregénysorozat, mely az író René Goscinny és a képregényrajzoló Albert Uderzo közreműködésével 1959-ben a Pilote folyóiratban jelent meg. A gall harcos kalandjainak feldolgozásával kapcsolatos jogok kizárólagos tulajdonosa és kezelője az Éditions Albert René. Ez a kiadó adja ki a képregényeket, és az új Asterix-projekteket – pl. játékfilmek és animációs filmek – is ő kezdeményezi. A történetekből a mai napig 111 nyelven, illetve dialektusban összesen 385 millió album kelt el szerte a világon.
Asterix kalandjainak első filmes feldolgozására 1967-ben került sor Asterix, a gall címmel. A játékfilmet Ray Goossens rendezte. Mára a gall sagából 15 film, illetve rajzfilm született, melyeket csak Franciaországban több mint 25 millióan, világszinten pedig több mint 70 millióan láttak. E produkciókban megvan az a Citroënnel közös nagyszerű képesség, hogy az önfeledt komédia eszközével minden nézőt meg tudnak szólítani. A Citroën pedig azon ritka autómárkák egyike, amelyek üzeneteik célba juttatásához sajátos humort használnak.
Asterix és Obelix Kínába vezető hosszú útja egyben a Citroën közép-ázsiai expedícióját is eszünkbe juttatja: a Bejrútot Pekinggel összekötő ún. Sárga körutazásra 1931. április 4. és 1932. február 12. között került sor. A Szaharán való átkelés és a Fekete körutazás után ez volt a Citroën által indított harmadik ilyen típusú autós expedíció.
A film 2023. február 1-én debütál a francia mozikban, a nemzetközi forgalmazás nem sokkal ezután kezdődik.
Az Asterix & Obelix: A középső birodalom c. film előzetesét lásd itt.