1919 - 2014... 95, kreativitásban és technológiában bővelkedő év története, sok képpel és érdekességgel.
Kreativitás. Technika. Merészség. 1919-ben kezdődött az alapító André Citroënről elnevezett márka nagy kalandja…
Az első Citroën modellt, a Type A-t egy rendkívül eredeti reklám harangozta be.
Alig egy év leforgása alatt 10.000 Citroën modell talált gazdára.
Mindig lépéselőnyben: a Citroën 1921. február 20-án mutatja be különleges, zománcozott közlekedési és útjelző tábláit, amelyek hamarosan országszerte megjelennek az utakon.
A Citroën bemutatja második modelljét, a B2-t, amely az A-modell erősebb és fejlettebb változata.
Párizsi Autókiállítás: a Citroën 5HP világpremierje. A márka új, kompakt autója a Type A alapjaira épült.
Merészség. És ismét kreativitás… A 7. Párizsi Autókiállítás megnyitásakor egy repülőgép ezt írta az égre: Ez itt Párizs. Ez itt a Citroën!
André Citroën egy Szaharát átszelő kalandtúrával kívánta felhívni a világ figyelmét az 1922-ben bevezetett féllánctalpas járművekre. Georges-Marie Haardt és Louis Audouin-Dubreuil 1922. december 17-én indult útnak a járművekkel Tugurtból Timbuktuba, ahonnan március 7-én érkeztek vissza Tugurtba.
André Citroën ebben az évben játékautók gyártásába kezd, amelyek élethű kicsinyített másai az "apu autójának". Az első modell a Torpedo B2 10HP volt. Az első tíz évben több mint 30.000 példányt értékesítettek belőle.
1924-ben a Citroën éves termelése eléri az 50 000 példányt.
A Citroën B10 az első modell, amely - az acélborítású favázas típusokat felváltva - teljesen acél karosszériával készült.
A két évvel korábbi szaharai átkelés sikerén felbuzdulva Citroën megszervezi a "Fekete expedíciót". Az 1924. október 28-tól 1925. június 26-ig tartó expedíció immár az egész afrikai kontinenst átszelte észak-dél irányban az algériai Colomb-Béchartól Capetownig.
1925 és 1934 között egy nagyszabású reklámkampány keretében a Citroën 30 méter magas világító betűkkel írta fel a márka nevét az Eiffel-toronyra (250,000 villanykörte és 600 km-nyi elektromos vezeték felhasználásával). A messzire világító felirat fontos támpontot jelentett az Atlanti-óceánt elsőként átrepülő Charles Lindberghnek is a leszállásnál.
A Citroën bemutatja a nagyszériás, luxuskivitelű B14 modellt, amely a két világháború közötti autógyártás egyik legnagyobb sikertörténete. Ugyanekkor jelent meg a B15 is, az első zárt vezetőfülkével ellátott francia haszongépjármű.
Kiadják az első, márkakereskedőknek szánt javítási szótárt és cserealkatrész-katalógust.
Az Atlanti-óceánt elsőként átrepülő Charles Lindbergh ellátogat a Citroën-gyárba.
A Citroën vállalat 31,000 dolgozót foglalkoztat, és naponta 400 autót állít elő, ezzel rekordot állít fel Európában.
A C4 és a C6: ezt a két új modellt mutatja be a Citroën a Párizsi Autókiállításon.
Bevezetik a C6 1 modellt, az első francia gyors teherautót. Hasznos terhelhetősége: 1800 kg. Hathengeres, 42 lóerős motorral, valamint teljesen acél, zárt vezetőfülkével készült.
A legendás Marbeuf utcai kereskedés felavatása. Ez az építészeti remekmű az első a márka emblematikus kereskedéseinek sorában.
Úttörő temperamentumához híven André Citroën az Autókiállítás alkalmából megnyitja a Quai de Javel-i üzem kapuját a nagyközönség előtt.
Nagyfokú alakíthatóság és funkcionalitás jellemezte az abban az évben bemutatott C4 kishaszonjármű változatát. Kivehető hátsó ülésekkel és két részben nyitható csomagtérajtóval készült. A C4 családi változatához képest 7 cm-rel alacsonyabb lett, más karburátort, sebességváltót és tengelykapcsolót kapott - így született meg a "C4 F".
Öt évvel a "Fekete expedíció" után következett a "Sárga expedíció". A határokat nem ismerő Citroën ezúttal az ázsiai kontinensen haladt végig autóival Bejrúttól Pekingig.
André Citroën új ötletekkel érkezett vissza az Egyesült Államokból. Ezek egyike a lebegő motor (vagy rugalmasan rögzített motor) volt: egy újabb megoldás, amely jelentősen hozzájárult az autók fejlődéséhez.
Az innováció lényege abban rejlett, hogy a motorblokk és az alváz közé rugalmas gumi tartóelemeket építettek, és ezzel elszigetelték a motor rezgéseit az alváztól.
A Citroën az 1932-es Párizsi Autókiállításon mutatta be a "Rosalie" sorozatba tartozó 8CV, 10CV és 15CV típusokat. Az első kettő a C4-et váltotta fel, míg a harmadik, hathengeres motorjával a C6 utódjának készült.
Mindhárom típus 1931 óta sorra döntötte a tartóssági rekordokat a Linas-Montlhéry-i versenypályán, ami olyan nagy visszahangot váltott ki, hogy hamarosan mindhármat Rosalie-ra keresztelték.
Montlhéry-i versenypálya. 300,000 km, 134 nap, 93km/h átlagsebesség: ez a Petite Rosalie (8CV) által felállított új világcsúcs.
Innováció. Biztonság. Kényelem. Hatékonyság. A Citroën bemutatja a 7A típust, amely forradalmi esemény a kor autógyártásában. Soha nagyszériás autóban nem lehetett még ennyi újdonságot látni: elsőkerékhajtás, alváz nélküli, önhordó lemezszerkezetű acél karosszéria, hidraulikus működtetésű fékek mind a négy keréken, torziós rugózású, független felfüggesztésű kerekek, felül szelepelt rugalmasan rögzített motor kivehető perselyekkel...
Egy újabb elsőkerékhajtású modell a 11. Párizsi Autókiállításon. A 7-es típus vázára épült, annál 14 cm-rel szélesebb és 20 cm-rel hosszabb modell 46 lóerős motort és háromsebességes váltót kapott, maximális sebessége elérte a 106 km/h-t.
A Traction Avant modellek megjelenése ellenére a vállalat komoly nehézségekkel küzd, nem tudja teljesíteni pénzügyi kötelezettségeit. A Citroën ekkor a legnagyobb hazai és európai járműgyártó, világszinten pedig a második. A kormány kérésére a Michelin, a vállalat fő hitelezője konszolidálja a vállalatot, és a Citroën a gumiabroncsgyártó irányítása alatt folytatja tevékenységét.
Ezen a napon hunyt el a súlyosan beteg André Citroën. Az elnök-vezérigazgatói tisztséget Pierre Boulanger veszi át.
Pierre Boulanger fejében megfogalmazódik egy kis lökettérfogatú népautó terve: a majdani 2 CV-é. A műszaki leírás így összegzi a modellel szemben támasztott elvárásokat: « négy személy és 50 kg burgonya szállítására alkalmas jármű, amely 60 km/h sebességgel halad, 3 liter benzint fogyaszt 100 km-ként, és kifogástalan kényelem jellemzi."
A Citroën a Párizsi Autókiállításon bemutatja a dízelmotorral készült 11 MI modellt: egy személygépkocsi világpremierje.
A Citroën elkezdi közúton tesztelni a TPV (Toute Petite Voiture, vagyis "nagyon kicsi autó") prototípust, a majdani híres 2 CV előfutárát.
Elkezdik forgalmazni a TUB (kisteherautó, B sorozat) típust, amely előretolt fülkéjével és oldalsó tolóajtójával megteremtette a modern kisteherautók alapjait.
A francia hatóság jóváhagyja a 2 CV típust, így a modell készen áll a forgalmazásra.
Bombatámadás éri a Citroën Quai de Javel-i üzemét. A 2 CV sértetlenül maradt prototípusait szétbontatják és elrejtetik. A megszállás alatt a járműgyártás a nullához közelít.
A benzinhiánnyal szembesülve a Citroën úgy dönt, hogy cselekszik, és új mobilitási alternatívákat kínál ügyfeleinek: a gázzal működő Type 23 és Type 45 haszonjárműveket.
A második világháború kellős közepén az éves gyártási darabszám több mint 100 000-ről nagyjából 9 000-re csökken.
A javeli üzem második bombázása során komoly károk keletkeztek a gyártóeszközökben.
A rendkívül elszánt Citroën javeli üzeméből a bombázás után egy évvel gördül ki az első teherautó.
A háború véget ért, újjáépül a Citroën Quai de Javeli üzeme. A Citroën szeretne minél gyorsabban reagálni az újra növekvő igényekre. A gyártás eléri a háború előtti szint 13,4 százalékát.
Európa és Franciaország a teljes újjáépülés időszakát éli. A korszak speciális igényeinek megfelelően a Citroën által gyártott járművek fele haszongépjármű.
Az októberi autószalonon a Citroën három új modellt is bemutat: a 11 B-t, más néven "11 Normale" típust, a 11 BL-t, azaz "11 Légère" (Könnyű) típust, valamint a 15-sixG modellt.
A Type H premierje. A műszaki tervdokumentáció ezúttal is Pierre Boulanger, a márka akkori igazgatójának nevéhez fűződik: az egy darabból készült, elsőkerékhajtású jármű a négyhengeres Traction Avant jellemzőit veszi át, többek között a remek hátsó futóművet. A cél, hogy az akkori Citroën modellek lehető legtöbb alkatrészét alkalmazzák benne.
A Párizsi Világkiállításon végre megpillanthatja a 2 CV-t a nagyközönség - és Vincent Auriol köztársasági elnök. Az egyéni közlekedés új filozófiáját tükrözi ez a kisautó, amely szokatlan megjelenésével meghökkentette a látogatókat. A számos modellváltozatban készült típusból összesen több mint ötmillió példányt gyártottak, egészen 1990. július 27-ig.
A Párizsi Autószalonon a Citroën bemutatja a Type HZ kishaszonjárművet: hasznos terhelhetősége 850 kg, legnagyobb sebessége 88 km/h.
A 2 CV sikerén felbuzdulva, melynek szállítására 6 évet kellett várni, a Citroën a Párizsi Autószalonon bemutatta a modell kishaszonjármű változatát: hasznos terhelhetősége 250 kg, a motor lökettérfogata 375 cm3, az autó csúcssebessége 60 km/h, fogyasztása 5 l/100 km.
Ezen a napon hunyt el a Citroën elnöke, az 1885. március 10-én született Pierre Boulanger.
A Citroën 15 CV a francia kormány hivatalos autója lett.
A 2 CV kishaszonjármű gyártásának kezdete. Az 1978 márciusáig gyártott típusból több mint 1,2 millió példány készült.
Az ügyféligényekre reagálva a Citroën egy hátsó poggyásztartóval toldotta meg a Traction Avant modelleket, ezzel a duplájára nőtt az autó csomagtere.
A Type 45-öt felváltja a 76 lóerős benzin- és dízelmotorral egyaránt kapható Type 55 haszonjármű. Hasznos terhelhetősége 5000 kg, össztömege pedig 9300 kg. Busz változat is készült belőle. A hathengeres dízelmotorral ellátott "55 UADI" buszban akár 29 személy utazhatott.
A 15-Six állandó magasságú hidropneumatikus hátsó futóművet kapott. A forradalmi újítást a Citroën tervezőirodájában fejlesztették ki.
Véget ér a 15-Six 23 éves karrierje...
1955. október 5-ének reggele, a Párizsi Autókiállítás nyitónapja. Ugyan a francia L'Auto-Journal 1955. szeptember 15-i számának címlapján már ott díszelgett egy, a valósághoz közelálló vázlatrajz a szalon leginkább várt újdonságáról, de a látogatókat még így is óriási sokkhatás érte. A DS fogadtatása minden képzeletet felülmúlt: a kapuk nyitása után 45 perccel 749 autóra érkezett megrendelés, az első nap végére 12000-en iratkoztak fel az előjegyzési listára, amely a kiállítás bezárásakor már 80.000 nevet tartalmazott.
Ilyen aerodinamikus, ugyanakkor extravagáns karosszériát, és messze előremutató műszaki megoldásokat még nem látott a világ. A hűtőrács nélküli, áramvonalas DS-nek alumíniumból készült a motorházteteje, habosított műanyagból az ülései, utastere pedig leginkább egy repülőgép pilótafülkéjére hajazott. Az összképhez nagyban hozzájárult a hátrafelé keskenyedő forma. Ráadásul a DS volt az első nagy sorozatban gyártott tárcsafékes autó.
A hidraulikus felfüggesztés pedig a szakembereket is elkápráztatta, majd pár évvel később a szerelők számára lett mérce: aki kiismerte a szerkezetet, az különleges tudás birtokosa lett.
Mindegyik kerékhez tartozik egy gömb, amelyben membránnal elválasztott két térrész van, amelybe alul hidraulikaolaj, felül pedig nitrogéngáz kerül. A kerekek által mozgatott dugattyúk tehát először az olaj, majd a levegő segítségével érik el, hogy az út egyenetlenségei miatti rázkódásokból a bent ülők semmit se észleljenek. Ráadásul a sofőr egy karral a kocsi hasmagasságát is szabályozni tudja, sőt a beállított szintet terhelten és üresen is tartja a DS.
A kerékcsere is pompás látványosságnak bizonyult: a kart szerelőállásba kellett állítani, majd oldalt kitámasztani a karosszériát. A DS ekkor felhúzta a kerekét, amelyet így a levegőben könnyedén ki lehetett cserélni. A hidraulikus berendezéseket külön üzemben gyártották Asniéres-ben. A precíziós műszerekkel felszerelt csarnokokat különleges szigetelés védte a portól. Ez a hidraulikus rendszer a kormány és a sebességváltó szervórásegítését is ellátta.
Az autó elnevezése is telitalálat: a DS kiejtése „déesse”, azaz istennő. Nem véletlen, hogy más hírességek mellett a mozivászon akkori királynője, Brigitte Bardot is egy DS mellett tette le voksát.
A komplex műszaki megoldásokkal telezsúfolt új csodajárgány bevezetése kisebb zökkenőkkel haladt, így 1955 végéig mindössze 69 darab készült el. Ráadásul a 965.000 frankba kerülő DS nagyságrendekkel drágább volt, mint a Traction sorozat bármelyik darabja, így az utóbbi típus vásárlói elfordultak a Citroën márkától. Éppen ezért, mielőtt leállították volna a Traction gyártósorait, az 1956-os Párizsi Autókiállításon bemutattak egy olcsóbb DS variánst, az ID19-t (kiejtve „idée”, magyarul „ötlet”). A háromféle, Normale, Confort és Luxe változatot egyszerűbb, négyfokozatú kéziváltóval és fogasléces kormányművel szerelték, de a hidropneumatikus rugózási rendszer megmaradt. Nem véletlen, hogy a D-széria első kombikarosszériás változata is az ID-család alapjaira készült.
Az 1958 októberében debütált kombi hétszemélyes Break, nyolcszemélyes Familiale és Commerciale haszonjármű kivitelben is megrendelhető volt. Ugyanekkor dobták piacra a DS Prestige-t is, amelynek luxusfelszerelései között az autótelefon is helyet kapott.
1960-ban mutatták be az Henri Chapron által tervezett és gyártott kabriót, és a limuzinoknak is egyre több változata jelent meg. Az ID és a DS közötti különbség lassan elmosódott, bár az ID hidropneumatikus rendszere mindig is egyszerűbb maradt.
Charles de Gaulle, a Citroën lelkes híve is páncélozott DS-ben közlekedett, amelyben még egy ellene irányuló merényletet is túlélt. Ez tovább növelte rajongását a márka iránt.
1963-ban módosították a gépkocsi elejét, más formájú hűtőt, levegőbelépő nyílásokat és lökhárítókat kapott.
Az egyik legjelentősebb külső változtatást 1964-ben hajtották végre a DS-en, amikor négy első fényszórót kapott a kocsi, amelyek közül a belső kettő a korány forgatási irányát követve bevilágította a kanyart. Ebben az évben jelent meg a bőrkárpitozású Pallas, amelyet legfőképpen a német importőr kívánságára a legkülönfélébb extrákkal láttak el.
1965-1966 folyamán a Citroën átdolgozta a motorokat, így azok főtengelye már öt helyen csapágyazott lett, s az erőforrások csendesebbé és tartósabbá váltak, bár a nyomatékukkal nem volt mindenki maradéktalanul elégedett. A DS19-es 1985 köbcentiméteres motorja 90 lóerőt teljesített, végsebessége pedig 160 km/h volt, az ID19-es ugyanekkora motorja pedig 81 lóerőre volt képes.
Közben megjelent az új zászlóshajó, a 2175 köbcentiméteres, 109 lóerős motorral szerelt DS21-es is. 1966-ban pedig - a francia kocsik között elsőként - elektronikus befecskendező rendszert kapott a legnagyobb motor. A teljesítmény így 125 lóerőre, az elérhető végsebesség pedig 188 km/h-ra nőtt. Ezzel egyidőben lecserélték a DS műszerfalát. A kör alakú műszerek közül kiemelkedett a fordulatszámmérő.
1969. szeptember 7-én készült el az egymilliomodik DS. A típus ekkor érte el karrierjének csúcspontját. Nemcsak Franciaországban, hanem Belgiumban, Angliában, Portugáliában is gyártották, sőt félkész kitekből még Ausztráliában is összeszereltek pár sorozatot.
1972-ben a DS21-t a DS23 Injection váltotta fel, 2347 köbcentiméteres, 130 lóerős motorral. Egy évvel később megjelent a DS utódjának szánt CX, majd 1975. április 24-én az utolsó DS is elhagyja a gyártás utolsó pár hónapjára Aulnay Sous Bois-ba költöztetett szerelőszalagot.
A DS tette ismertté a Citroën nevét a rali világában. A Paris-Ile de France magánistálló, gyári támogatással 1959-ben megnyerte a hírneves Monte Carlo rali-t. A hatvanas évek folyamán az ID19, majd a DS19 Európa-szerte győzelmet győzelemre halmozott. Néhány kiemelkedő helyszín: 1000 Tó Rali, Tulips Rali és 1966-ban ismét a Monte Carlo. Összesen 23 győzelemmel és számtalan dobogós helyezéssel a háta mögött a DS 1974-ben tűnt le a rali színpadáról.
Megkezdik az első összkerékhajtású teherautó, a 46 CDU forgalmazását. A hathengeres, 95 lóerős motorral ellátott teherautó hasznos terhelhetősége 5000 kg, össztömege 9300 kg.
A kínálat az ID 19 modellel bővül, amely "Normale" (63 LE, 4000/perc és 130 km/h) és "Luxus" (66 LE, 4500/perc és 135 km/h) kivitelben kapható.
A Traction Avant gyártásának vége. Pályafutása során több mint 750.000 példány készült ebből a modellből.
Bemutatkozik a 2 CV 4x4, más néven 2 CV Sahara. Az összkerékhajtással és két 425 cm3-es motorral ellátott modell bámulatos terepes tulajdonságokkal bír: teljes terheléssel 40 százalékosnál nagyobb emelkedővel is képes megbirkózni homokban!
A márka alapítójának tiszteletére a Quai Javel-i üzem hivatalosan felveszi a Quai André Citroën nevet.
A Coltelloni-Alexandre-Desrosiers trió megnyeri a Monte-Carlo ralit az ID 19 kormányánál. Ez a siker arra ösztönzi a Citroënt, hogy országúti versenyeken is induljon.
A márka történetében először a Citroën meghívást kap a Triennale de Milano nemzetközi művészeti és design kiállításra. A Gio Ponti építész által elnökölt eseményen a márka egy DS karosszériát állít ki.
A Citroën a Párizsi Autószalonon bemutatja a DS 19 cabriolét. Az Henri Chapron karosszériaműhelyében készült modellt rendkívül gazdag választékban kínálták: 76-féle színkombinációban, 13-féle karosszériaszínnel és 11-féle üléshuzattal, illetve bőrkárpitozással lehetett rendelni!
Megnyitja kapuit a rennes-i (Bretagne) La Janais üzem. A berendezések és az automatizált gépsorok tekintetében egyedülálló létesítményt napi 1200 jármű gyártására tervezték. Ez az első Citroën karosszériagyártó- és járműösszeszerelő üzem.
Az új gyár megnyitásának napján mutatja be a márka Európa-szerte a vadonatúj Ami 6 típust, amelynek markáns jelleget kölcsönöz a határozott vonalvezetés és a hátradöntött hátsó szélvédő.
De Gaulle tábornok sértetlenül megúszta a Párizs egyik külvárosában, Petit-Clamart-ban ellene elkövetett merényletet. A lövedékek ugyan kilyukasztották az államfőt szállító Citroën DS gumiját, ám az autó nem szenvedett komolyabb kárt, így a sofőr el tudott hajtani vele.
A neves autókiállítás történetében ekkor először Porte de Versailles-ban tartott októberi Párizsi Autószalonon a Citroën bemutatja a megújult DS 19-et. A burkolatot és az első lökhárítót áttervezték, ezzel javult az autó menetteljesítménye (160 km/h) és légellenállása.
Külön,kizárólag autóversenyzéssel foglalkozó részleg alakul a Citroënnél, René Cotton vezetésével. Ezzel útjára indul az óriási kaland, ami öt tereprali és nyolc rali világbajnoki címen keresztül 2014-ben az első pályaversenyzési VB-címig ível.
Flaminio Bertoni, a Citroën formatervezőjének halála. Az ő nevéhez fűződik többek között a legendás DS 19 és az Ami 6 megalkotása.
A Citroën bemutatja a kifinomult DS 19 Pallast, amely a belső tér különösen igényes felszereltségével és kidolgozásával tűnik ki.
A Párizsi Autószalonon bemutatják az Ami 6 kombi változatát, és az opciók köre az összes Citroën modellbe rendelhető biztonsági övvel bővül.
Megfordítják a 2 CV ajtók nyitásának irányát.
Pauli Toivonen az utolsó Monte-Carlo raliversenyén győzelmet arat egy DS-szel.
Megjelenik a Dyane, amely a 2 CV és az Ami 6 között helyezkedik el a Citroën kínálatában, Átveszi a 2 CV bevált motor-váltó egységét (kéthengeres, 425 cm3-es motor, négyesebességes váltó, 100 km/h-es csúcssebesség és 4,9 liter/100 km fogyasztás), ám teljesen új karosszériát kap. A hátsó billenőajtónak és a lehajtható üléspadnak köszönhetően ez a limuzin a break összes előnyét kínálja.
Az összes DS és ID modell karosszériáját áttervezik (sárvédők, motorháztető, lökhárítók, alsó burkolat). Közös újdonságuk a négy fényszóróból álló világítórendszer, melyből kettő a kormányzással együtt elfordul.
A Méhari jó értelemben vett kakukktojás a Citroën-családban: 19 évig szerepelt úgy a modellskálán, hogy tulajdonképpen nem is Citroën-találmány, jóllehet a Kacsa alvázára épült. A SEAB nevű, műanyag öntvényeket gyártó cég a legendás autó szülőatyja. A történelemkönyv pontosan őrzi három úriember nevét: Roland Paulze d’Ivoy de la Poyle gróf és iparmágnás, Jean Louis Barrault tervezőmérnök és Jean Darpin gépész együttműködésének gyümölcse a prototípus. Az ötletgazdák alapvetően haszonjárműben gondolkodnak, amikor 1967 végén a Citroën vezetősége előtt bemutatkoznak a tervekkel.
Pierre Bercot, a márka akkori elnöke nem sokat teketóriázik: 1968. május 11-én a sajtó képviselői Deauville városában találkoznak először a Méharival. A Citroën nem csupán megvette az ötletet, de mindjárt tovább is fejlesztette, hiszen néhány hónappal a döntés után az autó már nem csupán egy egyszerű, olcsó furgon – már hivatalos bemutatásakor is szabadidőautónak is szánják.
A hivatalos forgalmazás 1968 szeptemberében kezdődött, Dyane 6 Méhari néven, arra utalva, hogy az autó a Dyane 6 mechanikáját örökölte. A gyártóüzem Bezons városában működött, amely Párizs északi kapujától kb. 10 km-re található.
Műszaki adatok:
• Motor: 602 cm3-es, kéthengeres, soros, léghűtéses benzinmotor (a Kacsáé!)
• Gyorsulás : álló helyzetből 1000 méter 44 mp alatt.
• Meghajtás : elsőkerék-meghajtás
• Sebességváltó: 4 sebességes kéziváltó
• Karosszéria: levehető tető, lehajtható szélvédő, 2 ajtó, 4 utas
• Hossz: 3 500 mm
• Szélesség: 1 530 mm
• Magasság: 1 540 mm
• Tömeg: 475-555 kg
A Méhari különlegessége maga a konstrukció. A karosszéria „csontvázát” egy, az alvázra rögzített csőszerkezet alkotja, erre szerelik rá a hőkezeléssel megformázott és anyagában festett, ABS műanyagból készült karosszériaelemeket, amelyek száma nem haladja meg a tízet. Az ABS műanyag tömege, hajlási, csavarodási tulajdonságai eltérnek a poliésztertől és a laminált műanyagtól, a karosszéria szinte súlytalan.
Az anyagában színezett műanyag karosszéria miatt az első ügyfelek mindössze három szín (bézs, zöld és piros) közül választhattak, de mivel a modell alapvetően haszongépjárműnek készült, nem is gondolkodtak nagyon kifinomult színválasztékban. Egyedül a Montana fantázianevű zöld árnyalat maradt a Méhari élete végéig a választékban. (A mai technológia már nem reprodukálja az eredetit: ha valaki Méharit restauráltat, a fehér színben készülő elemeket szabályosan fényeztetnie kell.)
Fejlesztések:
A modellen sokat nem babráltak egészen 1978-ig, amikor is megújul az orr-rész, a levehető hűtőrács alatt új levegőbefúvókkal szerelik fel az autót, és megkapja az Ami 8 fékrendszerét. 1979-ben a műszerfal újul meg, az LN kör alakú műszereivel.
Ami a motort illeti, ott sem sok a változás: az évek során a kéthengeres motor teljesítményét 26-ról 29 lóerőre turbózták (5750 ford./percnél).
Változatok:
Alapkivitelben 2 üléses furgon vagy kabrió (használattól függően), illetve 4 üléses szabadidőautó, kisebb családi kiruccanásokra. Az utóbbi változat kb. 5-10%-kal került többe, mint a 2 üléses verzió.
1979 májusában mutatkozik be a mai gyűjtők legdédelgetettebb kedvence: a Méhari 4×4. 1983-ig gyártották, mindössze 1213 darab készült belőle, igazi ínyencfalatnak számít egy-egy működő darab, de mégis ezzel válik a Méhari azzá, aminek ma ismerjük: igazi terepes szabadidőautóvá. Lepkesúly, alacsony súlypont, nagy áttétel – 60*-os emelkedőig minden terepen elmegy. Az 1980-as Párizs-Dakaron 10 darab Méhari 4×4 biztosította az orvosi kíséretet a mezőny számára.
1983-ban kijött egy limitált széria Azur néven, amelynek egy példányát jobb oldali képünkön is megcsodálhatjuk. Kék-fehér színezése olyan nagy sikert aratott, hogy átkerült szériagyártásba.
Afrikai forgalmazásra (jórészt Elefántcsontparton, részben pedig Szenegálban) készült egy speciális változat, a „Baby Brousse”, amelynek legfontosabb jellegzetessége, hogy karosszériája nem ABS műanyagból készült, hanem fémből.
1970-ben az amerikai piacon is megjelent a Méhari. Az amerikai Méharik különleges ismertetőjele a nagyobb első fényszóró, amelyre az amerikai homologizáció megszerzéséhez volt szükség. A hadsereg által vásárolt két- és négykerék-meghajtású Méharikban 24 voltos (a csendőrségi járművekben 12 voltos) áramkör található, amely a rádiót működtette. Szériatartozék volt a két darab 12 voltos, megszakítóval szerelt akkumulátor, a második a kesztyűtartó helyét foglalta el. A katonai változaton ezért elektromos berendezések egész sora figyelhető meg: tekercs, transzformátor, generátor, világítótestek.
Apropó csendőrség: Méharikkal jártak utolsó kalandjaik során a Saint-Tropez-i csendőrök is: a Csendőr és a földönkívüliek című filmben Louis de Funès Méharija a repülő csészealjak összeesküvése következtében lerobban, és amikor Lütyő őrmester kiszáll inspekciózni, a motorháztető alól egy soros 4 hengeres, vízhűtéses motor kandikál ki...
1973-74 őszén-telén Párizsban összesen 63 Méharit gyújtott fel egy piromániás illető. Az utolsó merénylet, amely 1974. február 8-ról 9-re virradó éjjel történt, egy halálos áldozatot is követelt, aki füstmérgezésben hunyt el.
A Méhari karrierje 1987-ben ért véget. Összesen 144953 darab készült belőle.
Az Ami 8 felváltja az Ami 6-ot. A megújult, egyszerűbb és elegánsabb karosszéria jobb láthatóságot biztosít.
Ismét lépéselőnyben a márka: a DS 21 az első olyan sorozatgyártású francia autó, amelybe elektronikus befecskendezőt szerelnek (12 LE, 188 km/h, 10 liter/100 km).
Elkészül az egymilliomodik DS: a jubileumi példány egy aranyszínű DS 21.
Limitált, 267 példányszámú sorozat. A kétajtós, négyüléses kupé karosszériát az Ami 8-tól örökölte. Hidropneumatikus felfüggesztéssel, 995 cm3-es, egyrotoros forgódugattyús motorral és négysebességes váltóval készült. Az M 35 valóságos guruló laboratóriumot testesített meg. A Citroën azoknak az ügyfeleknek kínálta, akik évente több mint 30.000 km-t autóznak, és szívesen kipróbálnák ezt a különleges modellt.
A Maseratival 1968-ban aláírt megállapodásból született meg a Citroën SM, az egyszerre luxuskivitelű és sportos nagy túraautó, amely a DS-be épített tudást használja fel az elsőkerékhajtás, a hidraulika és a felfüggesztés terén. Hathengeres Maserati V-motort, ötfokozatú sebességváltót és változó rásegítésű, önmagától középre beálló kormányművet kapott. Kimagasló menettulajdonságai meghódították a műértő ügyfélkört Franciaországban, Európában, sőt még az Egyesült Államokban is.
A Párizsi Autókiállításon mutatkozott be a nagyközönségnek a GS, amelyet a márka az Ami 8 és a DS közé pozicionált a kínálatban. Különleges karosszériájának köszönhetően hosszú évekig a "legáramvonalasbb modell" címmel büszkélkedhetett a világon. Négyhengeres, léghűtéses fekvő motort és hidropneumatikus felfüggesztést is kapott.
A GS elnyeri az "Év autója" címet.
A Párizs-Persepolis-Párizs Rally Raid a világ minden tájékáról érkező mintegy 1300 fiatalnak nyújtott felejthetetlen élményt. A Párizs környékéről, Rungis csarnokaiból induló és Dél-Iránban végződő nagyszabású kaland során 13.800 km-t tettek meg 2 CV, Dyane és Méhari modellekkel.
Először állt rajthoz, és mindjárt győzött: a Citroën SM sikere a Marokkó-ralin.
Az elektronikus karburátorral és befecskendezéssel készült DS 23 felváltja a DS 21-et. Új, 2347 cm3-es motorral készült (188 km/h és 12 liter/100 km).
Ami Super = Ami karosszéria + a GS négyhengeres motorja.
A C 35 forgalmazásának kezdete. A Fiattal közösen gyártott haszongépjármű hasznos terhelhetősége 1885 kg.
A Citroën CX bemutatása a Párizsi Autószalonon. Elődjénél, a DS-nél kevésbé forradalmi, tulajdonképpen a márka legújabb műszaki fejlesztéseit összegzi. Ezek közé tartozik az elöl keresztbe beépített motor-váltó egység, az állandó hasmagasságot biztosító hidropneumatikus felfüggesztés, a négy független kerékfelfüggesztés, az egylapátos ablaktörlő, a homorú hátsó szélvédő és a futurisztikus műszerfal.
A CX több díjat is nyer: az "Év autója" elismerés mellett a "Biztonság" és az "Autóstílus" legjobbjának járó díjat is megkapja.
Legördül az utolsó DS a javeli üzem gyártósoráról. Ez az utolsó, 1.330.755-ik példány egy elektronikus befecskendezéssel ellátott, Delta kék színű DS 23 Pallas.
Bemutatkozik a CX Break.
A Párizsi Autókiállításon bemutatják a Citroën LN-t, amely a kínálat legkisebb motorjával és a Peugeot 104 kétajtós változatának módosításából származó karosszériával készült. A kisautó kéthengeres, 602 cm3-es, 32 LE-s, léghűtéses motort és négysebességes váltót kapott, legnagyobb sebessége 120 km/h, fogyasztása 5,9 liter/100 km volt.
A Szenegál Ralin az első öt helyet CX 2400-rel szerezték meg.
Bemutatkozik a limitált példányszámú "Dyane Caban" speciális széria, amelyből 1500 darab készült.
Megjelenik a CX 2400 GTi: elektronikus befecskendezéssel, 2347 cm3-es, 128 LE-s motorral, csúcssebessége 189 km/h, fogyasztása 8,1 liter/100 km.
Bemutatják a 25 cm-rel meghosszabbított CX Prestige-t.
A 2 CV kisteherautót felváltja a Dyane-ból kifejlesztett új kishaszonjármű, az Acadiane. A 602 cm3-es, 31 lóerős motorral ellátott modell maximális sebessége 100 km/h.
A Párizsi Autókiállításon a Citroën két újdonságot mutat be: az LN utódját, az LNA-t, és a Visát. Mindkét modell teljesen elektronikus gyújtást kapott, amit a világon először alkalmaztak sorozatgyártású járműben.
Kettős árnyalatú karosszériát és lekerekített fényszórót kap a 2 CV. A 2 CV Charlestont limitált szériának tervezték, mindössze 8000 példánnyal, ám akkora sikert aratott, hogy 1981-ben megkezdték a modell sorozatgyártását.
Megjelenik a Visa utódja: a Visa II megújult karosszériát és gazdaságosabb motort kapott.
Új Citroën haszonjármű a piacon: a Peugeot-val és a Fiattal közösen gyártott C 25.
A Visa kínálat csúcsmodellje, a Visa GT felváltja a Visa II Super X változatot. A 80 lóerős, 1360 cm3-es motorral felszerelt modell csúcssebessége eléri a 168 km/h-t, és mindössze 5,6 litert fogyaszt 100 km-ként.
Az Eiffel-torony lábánál, ünnepélyes külsőségek közepette tartották meg az új BX világpremierjét, amely új korszakot nyitott a Citroën történetében.
Közel öt éves, nem egyszer megfeszített ütemű fejlesztőmunka végeredményét láthatták a meghívottak. A PSA konszern létrehozása után a Citroën típuspalettájnak áttekintésekor az egyik legfeltűnőbb hiányosság egy, a CX és a GSA közé illeszkedő középkategóriás családi modell volt. Kezdetben a Citroën saját tervezőstúdiója próbálta a megfelelő formát megtalálni, azonban a cégvezetés számára e vázlatok nem voltak túl meggyőzőek. Végül Marcello Gandini, aki az olasz Bertone műhely egyik vezető designereként és több legendás sportkocsi, mint például a Lamborghini Countach megalkotójaként szerzett magának hírnevet, készítette el azokat a rajzokat, amelyek már a BX-hez vezettek. Bár a BX arányaiban több korábbi Citroën típusra is hasonlított, szögletes stílusa az akkori idők divatos irányzatát követte. Ráadásul a márkára jellemző technikai berendezéseket, a hidropneumatikus felfüggesztést, a szervórásegítésű tárcsafékeket is megtartották az elsőkerékhajtású konstrukcióban. A felfüggesztésre 100,000 kilométeres garanciát vállalt a gyár. Nagy hangsúlyt fektettek az építési minőségre és a rozsdásodás elleni védelemre. Több karosszériaelem is műanyagból készült, így a kocsitest mindössze 241 kilót nyomott, míg a CX 323-t, a GSA pedig 276-t.
A világos és tágas utastérben négy személy számára nyílott kényelmes utazási lehetőség. A különböző kezelőszervek egy részét ismét a CX-ben bemutatott, majd a GSA és a Visa típusokhoz is kínált PRN berendezésben egyesítették.
Ez volt az első PSA-fejlesztésű Citroën típus, amelynél működésbe lépett a "szervbank", azaz az alkatrészmegosztás. A BX és a később bemutatott Peugeot 405 részben azonos padlóvázra épült, motor- és váltóválasztékuk is megegyezett.
A BX előkészítésekor Charleville-ben új öntödét nyitottak, Trémery-ben pedig előkészítették az XU/XUD motorcsaládra történő átállást.
1982-ben háromféle benzinüzemű erőforrással kínálták az aerodinamikus formájú BX-et, amelyekhez hamarosan dízelmotorok is csatlakoztak.
Amikor 1984-ben a dízel változatok megjelentek a kínálatban, a BX már megkezdte sikeres sportpályafutását. Éppen ezért került a kínálatba az 1.9 GTI modell.
Egy évvel később debütált a BX kombiváltozata. A Heuliez által épített BX Estate hidropneumatikus felfüggesztésének köszönhetően még megterhelt állapotban sem "ült le", azaz biztonságosan lehetett nagyobb csomagokat is szállítani.
Nem sokkal később egy speciális raliváltozat látott napvilágot. Az összkerékhajtású BX 4TC közúti változata a ma is népszerű közúti közlekedésre homologizált raliautók egyik első képviselője volt.
1986-ban kívül-belül felfrissült a BX-család. Mivel a vásárlóközönség nem volt elégedett a PRN berendezéssel a műszerfalat teljesen megújították. Ezen kívül a sportosabb változatokat már 16-szelepes, befecskendezős motorral is meg lehetett vásárolni.
A BX összesen 12 évig maradt gyártásban. Több, mint 2,5 millió darab készült a típusból, s ezzel a 2CV után a második legnépszerűbb Citroën modellnek számít. A BX utódmodellje már az X-sorozat egyik illusztris darabja, a Xantia lett.
Elkészül a nyitható tetejű Visa: a tető és a hajlékony hátsó szélvédő teljesen vagy részben (első fele) lehajtható.
Ettől kezdve minden Citroën modell többrétegű szélvédővel készül.
A Citroën a Totallal és a Michelinnel közösen megrendezi a női Trophy autóversenyt: a 6000 jelentkezőből kiválasztott 11 hölgypilóta 6 versenyben mérte össze a tudását. Ketten közülük a márka hivatásos pilótái lettek.
A Citroën bevezeti a fedélzeti számítógéppel és az 1905 cm3-es motorral (185 km/h) felszerelt BX 19 GT-t.
A CX 25 GTi Turbo remek menetteljesítményeivel tűnik ki a kategóriában: 2500 cm3-es, 168 lóerős motorja turbófeltöltővel és elektronikus befecskendezéssel készül, csúcssebessége 220 km/h.
Két kishaszonjármű a Visa alapjaiból kifejlesztve: a C15 E (benzines) és a C15 D (dízel). Mindkettő hasznos terhelhetősége 570 kg.
Megkezdődik a Visa GTi forgalmazása. Az 1580 cm3-es befecskendezéses motornak és az ötsebességes váltónak köszönhetően az autó sebessége eléri a 188 km/h-t, és a viselkedése igazán méltó a GTi névhez.
Elérkezett a megújulás ideje, a Citroën arculatot vált. A régi kék-sárga logót fokozatosan felváltja az új piros-fehér márkajelzés.
A Párizsi Autókiállításon a Citroën bemutatja a háromajtós, elsőkerékhajtású AX modellt, melynek légellenállási tényezője 0,31. A ferdehátú kisautó teljesen új, keresztbe, függőlegesen beépített hajtásláncot kap.
Betör a kis sportautók piacára a Citroën AX: először márciusban az AX Sport, majd októberben az AX GT megjelenésével. Két raliversenyen is rajthoz áll: Marokkóban és Monte-Carlóban.
A Citroën mostantól kezdve minden modellhez 5 éves átrozsdásodás elleni garanciát nyújt.
Bemutatják az új, 16-szelepes BX 19 GTi-t: ez az első modell, amelybe többszelepes francia motor kerül (a négyhengeres, 1905 cm3-es, 164 lóerős motor csúcssebessége 218 km/h).
A Párizsi Autókiállításon a Citroën bemutatja az "Activa" prototípust, amely olyan fejlesztési irányokat jelölt meg, mint például az összkerékhajtás vagy az elektronikus felfüggesztés.
Az AX Sport Turbo a Francia Superproduction Bajnokság tíz versenyén összesen hét dobogós helyezést szerez.
Immár kapható a márkakereskedésekben a BX két új változata: a BX 4x4 és a BX 4x4 Evasion. Összkerékhajtásuk három differenciálművet tartalmazott: az első differenciálművet, a középső differenciálzárat és a részlegesen záródó hátsó differenciálművet.
1984-ben a PSA vezetősége a belső tervezőrészleget és az olasz Bertone stúdiót is megbízta azzal, hogy készítsenek néhány vázlatot a CX utódjáról. Marc Deschamps olyan luxusautót tervezett, amely arányaiban, ezen kívül övvonalában is az SM-re emlékeztetett, viszont ízig-vérig modern konstrukció volt – amit a 0,28-as légellenállási mutató is tanúsított. Korábban a Citroën marketinges szakemberei eredetileg DX-nek szerették volna elkeresztelni az újdonságot, végül az SM iránti tiszteletből mégis az XM elnevezés mellett voksoltak.
Gazdaságossági szempontok alapján a Citroën XM és a Peugeot 605 azonos műszaki alapokra épült. Az 1988-as Párizsi Autókiállításon bemutatott, összkerékhajtású és -kormányzású, a hidropneumatikus felfüggesztés modernebb, menet közben változtatható "aktív" változatával ellátott Activa tanulmányautó már előrevetítette az XM egyedi műszaki megoldásait. Kezdetben csupán az elektronika vezérelte hidropneumatikus rugózást építették be az új csúcsmodellbe Hydractive megnevezés alatt, később azonban megjelent olyan variáns is, amelyben a felszereltség része volt a kapcsolható összkerékhajtás is. A Hydractive berendezés lényege, hogy a gázpedálra, a kormánykerékre, a fékekre, a karosszériára és a váltóra szerelt érzékelők segítségével a központi számítógép folyamatosan változtatja a lengéscsillapító és a rugók beállítását, így is javítva a menettulajdonságokon.
Természetesen az XM gyártásáért felelős Rennes-la-Janais üzemet is felújították. Új helyiséget nyitottak, ahol egyes részegységeket elő lehetett készíteni a szerelőszalagra. A teljesen automatizált gyártósort egy átalakított fényezőműhely tette teljessé, ahol "tisztaszobák" kialakításával érték el a teljes pormentességet és a még tökéletesebb felületkezelést.
Ennyi előkészület után 1989. május 23-án Európa-szerte megkezdődött a Citroën XM értékesítése. Ezzel egyidőben európai körútra indult az XM'Art nevű kiállítás, amely kortárs képzőművészek automobilokkal kapcsolatos műveit tartalmazta.
A szaksajtó, mint korábban már több esetben, most is az Év Autója díjjal jutalmazta a Citroën legújabb csúcsmodelljét.
1993-ban a kétliteres motort turbófeltöltővel is ellátták, majd a dízelautók népszerűsége láttán a C25 kisteherautó négyhengeres, 2,5 literes gázolaj-üzemű motorja is feltűnt a választékban.
Az XM karrierje során lényegében változatlan formában volt kapható. 1995-ben a Xantiában is bemutatott Hydractive II rendszer váltotta fel az eggyel korábbi variánst, ekkor az autó orr-részét és a műszerfalat is átdolgozták.
Az utolsó XM kombi 2000. júniusában készült el.
Az Év autójává választják az Xm-et, amely 14 másik nemzetközi elismerésben is részesül.
Az 5.114.940-ik példány legyártását követően a márka látványos ünneplés keretében búcsút int a 2 CV gyártásának a portugáliai Mangualde üzemében. A modell hamar keresett cikké válik a gyűjtők körében.
Ismét a Párizsi Autókiállítás nyújt remek alkalmat a Citroënnek, hogy megmutassa lépéselőnyét a technika terén. Az elektromos C15 és C25 mellett látható a működő Activa 2 prototípus, a szalon ünnepelt sztárja. A prototípust 200 lóerős, 24-szelepes, 3.0 literes V6-os motorral, négyfokozatú automatikus sebességváltóval, aktív borulásgátló rendszerrel és ötfunkciós kijelzővel szerelték fel.
Ari Vatanen a ZX Rallye Raid kormányánál megnyeri a 13. Párizs-Tripoli-Dakar raliversenyt (9186 km)
A Genfi Autószalonon mutatják be a közönségnek a Citroën ZX-et. Márciusban kezdik forgalmazni egy négy modellből (Reflex, Avantage, Aura et Volcane) álló "gyűjtemény" formájában, amely az AX és a BX közé illeszkedik a kínálatban. A ZX az első autó Európában, amely eltolható hátsó üléspadot kínál állítható dőlésszögű támlával.
A Sevillában rendezett Világkiállításon a francia pavilon egyik fő látványossága a Citroën elektromos autó prototípusa, a Citela.
60 évvel a Sárga expedíció után a Pierre Lartigue/Michel Périn páros ér elsőként célba az első Párizs-Moszkva-Peking ralin egy Citroën ZX Rallye-val. A nem mindennapi kaland során a versenyzők 16.000 km-t tettek meg.
1993. március 1-jén, a Genfi Autószalonon mutatkozott be a Xantia, melynek elegáns, időtálló dizájnja a Citroën és a Bertone-stúdió együttműködésének gyümölcse.
Bevezetésekor háromféle benzinmotorral volt kapható (2.0 16V 155 LE, 2.0 123 LE, 1.8 103 LE), az év során ezekhez az 1.6-os és az 1.8-as benzinmotor, valamint kétféle dízel (1.9D 71 LE, 1.9TD 92 LE) csatlakozott.
További kulcsdátumok:
2002-ig maradt a kínálatban, mintegy 1.200.000 darab készült belőle.
Elkészül a kétmilliomodik AX az aulnay-sous-bois-i üzemben.
A Citroën Jumper világpremierje a Genfi Haszonjármű-kiállításon. A Peugeot-val és a Fiattal közösen gyártott Citroën Jumper különösen vonzó előnyei közé tartoznak az újfejlesztésű benzin- és dízelmotorok, az új sebességváltók és az esztétikus formaterv.
Bemutatják a Citroën Evasion egyterűt a Genfi Autókiállításon. Az új modell a felsőkategóriás autók összes erényével büszkélkedhet a vezetési öröm, az utazáskomfort, az úttartás és a biztonság terén.
A Párizsi Autókiállításon bemutatott Xantia Activa az első autó a világon, amely az aktív kipörgésgátló SC CAR rendszerrel kiegészített, hidroaktív felfüggesztésnek köszönhetően bármilyen körülmények között képes kis szögben megfordulni. Gazdag felszereltségének része a vezetőoldali légzsák, az elektromos hátsóablak-emelő, a támlaszélesség-állítás az első üléseknél.
Aulnay-ban legyártják az egymilliomodik ZX-et.
A Szállítási Kiállításon a Citroën bemutatja a Jumpyt. A kompakt, praktikus és sokoldalú haszonjármű hasznos terhelhetősége 815 kg, raktérfogata 4 m3.
Az AX Electrique teljesítménye 20kW, sebessége: 91 km/h, hatótávja: 75 km városi közlekedésben. Háromajtós, négyüléses személyautó, illetve kétüléses kereskedelmi jármű változatban kapható.
A Citroën Saxo volt az első Citroën-típus, amelynek tervezése és kivitelezése a PSA csoport új Termékfejlesztési Törvénye (CDP) szerint történt. Az S8 kódjelzésű projekt még 1990-ben indult és 260 hétig tartott. Összesen 3,5 milliárd frankos beruházást igényelt az AX padlóvázára épülő, de annál valamivel nagyobb méretű, 3,7 méter hosszú kisautó gyártásának elindítása. Csakúgy mint a ZX esetében, a Saxóhoz is létrehoztak egy mini szerelősort az aulnay-sous-bois-i gyár egyik csarnokában, hogy a személyzet egy részét zavartalanul kiképezhessék.
Formai megoldásai és belső kialakítása azt a törekvést fejezték ki, hogy a kiskategóriás járművek között a Citroën olyan modellel jelenjen meg, amelynek felszereltsége többnyire csak a felsőbb piaci szegmensek képviselőitől várható el (szervókormány, vezető- és utasoldali légzsák, ABS, légkondicionáló és automata sebességváltó).
A három és ötajtós karosszériaváltozatban is kapható Saxo motorválasztéka megegyezett az AX kínálatával: kezdetben négyféle benzines (1.0-1.6i) és 1.5 literes dízelmotorral került forgalomba.
Az AX hagyományait folytatták a Saxo Kupa létrehozásával is, melynek első futamára 1996 májusában került sor. Ez a verseny elsősorban fiatal pilóták tehetségének felmérésére szolgált. A nemzetközi raliszíntéren, a Forma 2 osztályban pedig a Saxo Kit Car hódított.
1999 szeptemberétől egy külső és belső megjelenésében egyaránt felfrissített Saxo állt a nagyközönség elé. A megújult Citroën-arculathoz illeszkedő orrkiképzés mellett a felfrissített műszerfal és további rakodóhelyek kialakítása jelentett érdekességet.
2001 őszén, a Frankfurti Autókiállításon mutatkozott be a C3, amely méreteiben a Saxo és a Xsara között helyezkedik el. Részben ez a típus lett az ötajtós Saxo utódja, részben pedig a 2003 őszén bevezetett, kizárólag háromajtós változatban készülő C2.
A Saxo Cup felváltja a Coupe AX-et.
Az aulnay-i üzemben 8 hónap alatt 100.000 Saxót gyártanak.
Elkezdik forgalmazni a Citroën Berlingót. A stílusában és felszereltségében inkább a személyautókkal rokonítható kishaszonjármű hasznos raktérfogata 3m3, hasznos terhelhetősége 800 kg.
18-35 éves európai fiatalokat megszólító nemzetközi pr-esemény: a Citroën Berlingo indul a Párizs-Szamarkand-Moszkva Rallye Raiden.
Új modellel gyarapodik a kínálat: a Citroën Xsara (4,17 m) a Saxo (3,72 m) és a Xantia (4,52 m) közé illeszkedik. A felső középkategóriás autók új generációjának jelképe a márka lépéselőnyét illusztrálja a kényelem, a biztonság és az úttartás terén.
A Citroën Rétromobile Kiállításon a Citroën három egyedülálló 2 CV-t állít ki. A háború előtti modellek az 1939-ben jóváhagyott típusnak megfelelő sorozatból származtak.
Legördül a gyártósorról az ötszázezredik Saxo. Az ünnepélyes esemény pártfogója César, a neves francia szobrászművész.
A Citroën a jövő felé fordul a C3 Lumière tanulmány bemutatásával, amely egy új modellt vetít előre. Innovatív, sokoldalú felépítése számos felhasználásra és belső kialakításra nyújt lehetőséget.
A Citroën a Párizsi Autókiállítás 100. évfordulója alkalmából fedi fel a közönség előtt a Xsara Picassót. A kompakt egyterű, ötajtós karosszéria nagy népszerűségre tett szert eredeti, újító szellemű stílusának köszönhetően.
Elkészül az egymilliomodik Xantia a Rennes-la-Janais üzemben, és az egymilliomodik Saxo Aulnay-ban.
"Az utazás művészete a Citroën szerint": ez a gondolat ölt testet a Genfi Autószalonon bemutatott C6 Lignage tanulmányautóban, amely a majdani felsőkategóriás Citroën modellek felépítésének és formatervének lehetséges irányait illusztrálja. A Citroën stand másik attrakciója a rendkívül eredeti "Pluriel" kísérleti autó, amely a hagyományos szempontok alapján egyik járműkategóriába sem sorolható be.
A Citroën C3 Pluriel bemutatása a Genfi Autószalonon.
A Citroën az Autókiállításon bemutatja a tekintélyt és erőt sugárzó, dinamikus és robusztus C5-öt. Itt ismerhették meg a látogatók a városi közlekedésre szánt Osmose tanulmányautót is, amely közös nevezőre hozza a gyalogosokat és az autósokat. A jövő autója, amely a kommunikációt és a nyitottságot hirdeti. A kiállítást követően a Georges Pompidou központban állították ki.
A márka örökségének megőrzésére Aulnay-ban létrehozzák a Citroën Conservatoire-t. A 6700 m2-es épületben a Citroën által gyártott modelleket állítják ki, a kezdetektől napjainkig. A Conservatoire-t 2001. november 28-án avatták fel.
A Citroën fiatal reménysége, Sébastien Loeb és csapattársa, Daniel Elena francia bajnoki címet szereznek egy Xsara KitCarral. Ugyanez a duó a junior rali világbajnoki címet is elnyeri egy Saxo Super 1600 kormányánál.
A Citroën a Frankfurti Autókiállításon leleplezi a C3-at és bemutatja a C-Crosser tanulmányautót. Elöl három ülés, mobil vezetőülés (balra, középre, vagy jobbra helyezhető), elektronikus működtetésű "by wire" technika, megszűnt kormányoszlop... Ez a valóban sokoldalú jármű az autósok kalandvágyára, a szabadság és a kényelem iránti igényeire ad választ.
A Genfi Autószalonon mutatja be a Citroën a C8-at. A családdal vagy a barátokkal való utazásokhoz ideális ez a modell, amely maximálisan figyelembe veszi minden egyes utas igényeit.
C-Airdream - a márka új tanulmányautója. A Párizsi Autószalonon bemutatott 2+2 üléses kupé remek alkalmat nyújt a márkának a Citroën stílus továbbfejlesztésére.
Genfi Autószalon, a C2 Citroën Sport tanulmányautó bemutatása: a tanulmányautó részleg és a Citroën Sport közös munkájának gyümölcse.
Frankfurtban a Citroën bemutatja a C2-t, a háromajtós, négyszemélyes kompakt kisautót. A német kiállítás másik sztárja a C-Airlounge tanulmányautó, a márka kreativitásának újabb bizonyítéka.
A 2003-as rali világbajnokságon a Citroën 13 dobogós helyezés megszerzése után a bajnoki címet is meghódította. Sébastien Loeb második a pilóták között.
Legyártják az egymilliomodik Xsara Picassót.
A Párizsi Világkiállításon a Citroën bemutatja a C4 limuzint és kupét, az új C5-öt és a C5 kombit, valamint a C3 Stop&Start, amely a fogyasztás és a CO2-kibocsátás csökkentésére kifejlesztett technikát vezeti be.
Megkezdődik az Citroën C1 gyártása. A szimpatikus és vidám küllemű kompakt kisautó három- és ötajtós változatban kapható.
A Genfi Autószalonon bemutatják a C6-ot, amely a Citroën személyautó kínálatának csúcsmodellje 2006 elejétől.
A C-Sportlounge világpremierje a Frankfurti Autószalonon.
50 éves a DS. Párizsban 1600 DS vonul fel, hogy megünnepelje a márka híres modelljének születésnapját.
A Citroën létrehozza a kifejezetten Kínába szánt C-Triomphe tanulmányautót.
A Citroën egy új tanulmányautót harangoz be a Párizsi Autókiállításra. Szenvedély és ésszerűség - e kettőt ötvözi a C-Métisse, amely új irányt szab a vezetés öröme terén.
Bevezetik a Citroën Grand C4 Picassót, amelyet a márka a Xsara Picasso fölé pozícionál a kínálatban.
Júliustól vezeti be a márka a Genfi Autókiállításon bemutatott C-Crossert. A márka első szabadidő autójában a tágas beltérnek és az összkerékhajtásnak köszönhetően 5 + 2 személy utazhat bármilyen terepen.
Befejeződik a nemzetközi Citroën szalon építése a Champs-Elysées sugárúton, és a C_42 megnyitja kapuit. Félév alatt több mint egymillió látogató fordult meg ezen az emblematikus helyen.
A Frankfurti Autószalonon a Citroën bemutatja a C5 Airscape tanulmányautót. A nagyméretű kabrió a hamarosan megjelenő új Citroën C5-öt harangozza be.
A Brüsszeli Autókiállításon leplezi le a márka az új Citroën C5-öt. Az új generáció formatervének megálmodásához a designerek teljesen tiszta lappal indítottak.
Új kistestvér érkezik a Picasso modellcsaládba. A Citroën C3 Picasso elsősorban merész stílusával, újító szellemű felépítésével és ötletességével tűnik ki.
A márka családi autóinak sorában, a Berlingo Multispace mellett megjelenik a Citroën Némo Combi, amely többek között kompakt külső méretével (3,96 m hosszú) és bőséges belső helykínálatával hívja fel magára a figyelmet.
Innováció, környezetvédelem és kreativitás: ezek a Citroën stand kulcsszavai a 2008-as Párizsi Autószalonon. A 34 kiállított jármű között 11 új modell és 8 tanulmányautó található. Ez utóbbiak közül különösen a GTbyCitroën, a 2 CV Hermes, a C-Cactus, az Hypnos, valamint a márkatörténeti szempontból is érdekes Citroën C3 Pluriel Charleston vonzza a látogatókat.
A Genfi Autószalonon a Citroën teszteli a "titokdobozt", amely mint egy ékszert rejti magába a márka új tanulmányautóját, a DS Inside-ot.
A Citroën két új modellt mutat be a Sanghaji Nemzetközi Autókiállításon: a világon először itt látható C-Quatre sedánt, valamint az új C5-öt, amelyet Wuhanban kedzenek gyártani.
Révolte. A márka legújabb tanulmányautója nemcsak a nevében lázad. Ez a trendi és vagány városi kisautó bátran ötvözi a luxust a pimaszsággal, és ismét bizonyítja, hogy a Citroën a merészség és az újítások márkája.
Frankfurtban látható először az új Citroën C3, amellyel nagyratörő terveket dédelget a márka: megismételni a több mint kétmillió példányban eladott modell sikerét.
A 88. Brüsszeli Autókiállításon a márka bemutatja legújabb modelljét, a Citroën C-Zérót. A 100%-ig elektromos kisautót a városban való közlekedés megkönnyítésére fejlesztette ki a márka.
Közel egy évvel a DS Inside bemutatása után (Genf, 2009) a Citroën leleplezi a DS3-at, és ezzel bevezeti az egy évvel korábban bejelentett új DS modellcsaládot. A márka fő kínálatát kiegészítő termékpalettát a radikálisabb megoldások teszik egyedivé.
Glamour, extravagancia és nagyfeszültség: íme a Genfi Autószalonon bemutatott Survolt. A tanulmányautóval a márka az elektromos járművet gondolja újra ragyogóan elegáns és szokatlan formában, ahogy azt néhány hónappal korábban a Revolte-tal megkezdte.
A Sanghaji Autókiállítás előestéjén a márka bemutatja a Métropolist. Ez az első tanulmányautó, amelyet a 2008-ban Sanghajban létrehozott Citroën formatervezési központban rajzoltak meg. A tanulmány a Pekingi Autókiállításon is látható, majd októberben a Sanghaji Világkiállítás francia pavilonjában csodálhatják meg a látogatók.
A Citroën Racing mérnökei továbbfejlesztették a DS3 Sport Chic változatát: felturbózták a motort, a kormányművet és a futóművet - megszületett a rendkívül sportos DS3 Racing.
Folyamatos a megújulás a márka fő kínálatában: akárcsak az új Citroën C5 2008-ban és a C3 2009-ben, az új Citroën C4 is bizonyítja a márka szaktudását az innovációk és a csúcstechnika terén.
A Párizsi Autókiállításon bemutatott Citroën Lacoste a holnap autóját vetíti előre. Az autózás új vízióját testesíti meg: szakít a « mindig többet » kényszerítő divatjával, és az élet könnyedségére helyezi a hangsúlyt.
Piacra dobják a Citroën DS4-et. A DS család második tagja egy négyajtós, magasított kupé, amely a sportos karaktert változatos felhasználhatósággal és páratlan vezetési élménnyel kombinálja.
A DS3 és a DS4 után a Citroën premier előtt bemutatja Sanghajban a DS5-öt. Remekbe szabott és merész formájával a Citroën DS5 tökéletesen illeszkedik a DS palettába: markáns felépítés, kimagasló vezetési élmény, erőteljes stílus és kifinomultság jellemzi.
19. alkalommal szervezik meg a Citroën 2 CV barátainak találkozóját. Az utolsó 2 CV gyártásának évfordulóját ünneplő eseményre több mint 20.000 rajongó gyűlt össze, és mintegy 7000 példányt állítottak közszemlére a legendás modellből és az abból kifejlesztett változatokból (Ami 6 és 8, Dyane, Méhari...).
A 64. Frankfurti Autószalonon a Type H futurisztikus változatára emlékeztető Tubik tanulmányautóval a Citroën a holnap mobilitásáról alkotott elképzelését vetíti előre: a jövőét, ahol maga az utazás éppen olyan fontos lesz, mint az úti cél. A Tubikkal a márka ennek a kihívásnak kíván megfelelni: a 9-üléses modell stílusa és komfortszintje egyaránt méltó egy modern limuzinhoz.
A márka közel 70 Facebook oldalához világszerte már több mint egymillió Citroën rajongó csatlakozott.
80 évvel a Sárga expedíció után két fiatal mérnök, Xavier és Antonin útnak indul, hogy megtegye az első világkörüli utat egy elektromos autóval, a Citroën C-Zéróval. Nyolc hónap alatt 17 ország érintésével 25.000 kilométert tettek meg, és mindössze 250 eurót költöttek az elektromos áramra!
A Citroën kínálata a C4 Aircross modellel gazdagodik. A rendkívül népszerűvé vált szegmensben az új modell a műszaki újítások és a design ötvözésével kívánja újraértelmezni a kompakt sport-szabadidő autók hagyományos megoldásait.
Felgyorsul a márka előretörése a világpiacon: a Citroën gyors egymás utánban vezeti be a Citroën C4 Sedant és a C-Elysée-t. Mindkét modellt elsősorban az intenzíven fejlődő nemzetközi piacokra szánja, ide tartozik a Földközi-tenger térsége, Kína és Oroszország.
A Párizsi Autókiállítás alkalmából a Citroën elkezdi felvenni a megrendeléseket az új DS3 Cabrióra. A Citroën DS3 nyitható tetejű változatában benne van az alapmodell összes erénye (stílus, vezetési élmény és bőséges helykínálat), és ezt megtoldja a szabad ég alatt utazás örömével, amit igazán felhőtlenné tesz a menet közben, 120 km/h menetsebességig nyitható tető.
Tíz évvel első WRC-győzelmük után Sébastien Loeb és Daniel Elena az autósport összes rekordját megdöntik, amikor Elzászban megszerzik 9. rali világbajnoki címüket. Ezzel egyidőben a Citroën nyolcadszor nyeri el a világbajnoki címet a konstruktőrök között.